28 mai 2012

Pjoning


Det siste votteparet.
På nyåret var det ikke stort jeg fikk tid til av strikking eller hekling av noe slag. Da var det en liten gutt som  opptok det meste av tiden. Men jeg så veldig mye pjoning " over alt" som folk la ut. Og nyskjerrig som jeg er måtte jeg jo kikke på linker som blei lagt ut.Lurte jo på hva det var for no. Og etter å ha kikka på film inne på youtub søkt jeg opp siden til  PJONICA(link) Og der fant jeg en oppskrift på pjona votter. Og jeg hadde garn som passet pinne 6 liggende. Garnet skulle egentlig bli tova votter, men ville jo prøve dette. :) Og etter litt prøving og feiling, blei resultatet fult bruklig etterhvert. Om det er helt rett veit jeg ikke, men jeg lærte underveis, og syns de etter noen prøvinger ser fult bruklig ut. Og ikke minst har begynnelsen på vottene tatt seg opp veldig.

De første vottene
På de første vottene blei det pjona noe ulikt, så den ene votten måtte bare bli til høyre,siden den votten er videst. Jeg har klokka på høyre hånd.

Det blei flere barnevotter enn avbildet. Disse vottene er til tantebarn. Alt fra 3 år til 9 år, men tror den største bare er akkurat passe til han eldste. 
Notat til meg selv: Spørre om vottene til de 2 eldste passer vinteren 2012/2013

3 kommentarer:

  1. Så kjempefine de er.

    SvarSlett
  2. Hei,

    Linken til pjonica fungerer ikke. Jeg lurer på om du kan legge ut oppskriften, evt selge? Hvordan får du til rillemønsteret på vottene f.eks.?

    mvh Christine

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Det ser ut som den siden ikke er mer. Pjonica har også en bok. Jeg lånte den på biblioteket. Men de rillene får du ved å pjone 2 masker i bakre løkke og 2 masker i fremre løkke rundt og rundt. Maskeantallet på omgangen må være delelig med 4. Mvh Linda

      Slett