17 juni 2012

Bunad

Til jenter er det veldig greit å strikke bunad. Det er litt mer å slingre på når det gjelder skjørtets lengde. På guttene føler jeg det begrenser seg litt mer i forhold til livlengde og beinlengde. Så lille gogutten har ikke fått noen strikka bunad ennå. Dels pga vanskelig å vetta størrelsen på ungen og dels pga jeg ikke har hatt tid.

Vestfold bunad
Snuppa derimot har til nå brukt 2 stk. Først en Vestfoldbunad (0,5 år) og nå sist en Trønderbunad.(2 år) Sistnevnte var no hærk å strikke. Hadde jeg hatt vedovn i huset er jeg redd ulla hadde varmet noen få minutter i ovnen bare, og ikke de gangene den faktisk har blitt brukt. Jeg blei så irritert over den ganske så mangelfulle oppskrifta. Den var ikke så lett å skjønne for en som ikke kjenner Trønderbunaden i forhold til å få på detaljene. 

Trønder bunad

2 kommentarer:

  1. Hei Strikke lilla, lurte på hvor man finner oppskrift på vestfold bunad? eller om du har mulighet til å sende bilder av selve oppskriften? :)

    Mailen min er: juliesoiland@outlook.com

    Super fantastisk blogg!!!

    Hilsen Julie :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Om jeg ikke husker feil er det rauma som har oppskrift på " Vestfold bunaden" Eller så er det pt. Den er fremdeles i salg, men kanskje lettest å få tak i på husfliden. Mvh Linda

      Slett