22 juni 2012

Hello Kitty kjole/tunika

Da var jeg ferdig med "hello Kitty" tunikaen til snuppa. Den likner nok mest på kjole, men blir siden tunika når ho blir lenger. :)  
Og jeg må si jeg syns det var litt gøy når vi var avgårde idag og de butikkansatte snakka om hvor fin jenta var.























Mønsteret til "hello kitty granny square" fant jeg HER. Den er på engelsk og til et Hello Kittty skjerf.
Siden mønsteret ligger på nett, kan det jo ikke være galt at jeg gjør den om til norsk. Den er på linken heklet i ull, og her i bomull, og jeg må si at den blir nok finest i ull for å være ærlig. (Eller så er det jeg som ikke er helt dreven med bomullhekling)

"Hello Kitty bestemor-rute"

2fmSm/3fmSm= 2 eller 3 fastmasker i samme maske.

Hvitt garn
Omg 1: 4 foundation single crochet, (vet ikke hva det heter på norsk, men kan sees HER.
ELLER 5lm, fm i 2. m fra nåla. 3 fm i de siste 3 m. =4m

Omg 2: lm, snu, 2fmSm, fm x 2, 2fmSm x2, fm x3, kjm i 1.fm =12m

Omg 3: lm, snu, fm, 2fmSm, fm x2, 2fmSm x3, fm x4, 2fmSm, kjm i 1.fm =18m

Omg 4: lm,snu, fm, 2fmSm,fm x6, 2fmSm x3, fm x6, 2fmSm, kjm i 1. fm =24m

Omg 5: lm, snu, fm x2, 2fmSm, fm x6, 2fmSm, fm, 2fmSm, fm, 2fmSm, fm x8, 2fmSm, fm, kjm i 1.fm =30m

Omg 6: lm, snu, fm x3, 2fmSm, fm x8, 2fmSm, fm, 2fmSm, fm x2, 2fmSm, fm x10, 2fmSm, fm, kjm i 1.fm = 36m

Omg 7: lm, snu, fm x3, 2fmSm, fm x10, 2fmSm, fm x2, 2fmSm, fm x2, ( kjm, hst-lm-st i samme m, lm, dbst, lm, st-lm-hst i samme m, kjm) fm x4 ( til ) fm x2, bytt farge, kjm i 1.fm =52m

Omg 8: lm, snu, fm x3, hopp over 1m (kjm forrige omg) fm x4, 3fmSm, (marker midtmaske med en markør) fm x4, hopp over 1m, fm x4, hopp over 1m, fm x4, 3fmSm, fm x4, hopp over 1m, fm x2, 2fmSm, fm x2, 2fmSm, fm x14, 2fmSm, fm x2, kjm i 1.fm, dra tråd gjennom. =56m

Omg 9: Bakgrunnsfarge. Vend kittyen så det markerte øre er til høyre om du er høyrehendt, eller til venstre om du er venstrehendt. Start på toppen av øret.
Stikk nåla inn i den markerte m, garn over, dra løkka igjennom, lm, fm i samme m, fm x5, hopp over 1m, fm x2, hopp over 1m, fm x5, 3fmSm, fm x13, 2fmSm, fm x12, 2fmSm, fm x14, (siste fm i samme m som 1.fm) kjm i 1.fm =60m

3ST= hopp over 4 m, 3 staver i samme m

3DBST= hopp over 4 m, 3 dobbelstaver i samme m

Jeg byttet ikke størrelse på nåla, selv om den engelske sier det på omg 10.

Omg 10: Bytt til heklenål som er 1 størrelse større. Eks fra nr 5 til nr 6. Ikke snu, lm x3, 2 st i kjm fra forrige omg, lm, 3DBST, lm, 3DBST, lm, 3ST, lm x2.
3dbst i samme m som de 3 siste st, lm, 3ST, lm 3ST, lm, 3DBST, lm x2.
3dbst i samme m som de 3 siste dbst, lm, 3ST, lm 3ST, lm, 3DBST, lm x2.
3dbst i samme m som de 3 siste dbst, lm, 3ST, lm 3ST, lm, 3DBST  (samme m som lm og 2 st i beg av omg) lm x2, kjm i siste lm av de 3 i starten av omg. Dra tråd gjennom. =63m 

Da håper jeg at jeg har holdt tunga rett i munn her. :)

Mønsteret til kjolen/tunikaen får jeg komme tilbake til seinere.
 

1 kommentar:

  1. Så utrolig flott !! Dette vil jeg prøve ;-)

    SvarSlett