25 juni 2012

Hello Kitty tunika oppskrift

 Ved bruk av dette mønsteret gi meg gjerne en link så jeg kan se resultatet.
Mønsteret skal ikke brukes til salg på noen måte.

- Størrelse ca 104
- Garn: mandarin naturell   

3 nøster lilla,
1 nøste rød,
0,5 nøste hvit, blå, rosa, grønn.
Litt svart til øyne og værhår.

- Pinne: heklepinne 3,5 og 4 Strikkepinne 3,5.

- Overvidde: 28 cm              

- Hel lengde: 54 cm

- Tilbehør: eventuelt 4 perler til nese

Begynn med å lage 4 hello kitty ruter og 4 bestemor ruter. Hekle annenhver av dem og hekle de sammen underveis ved å hekle kjm i «sidemann» sin lm bue fulgt av lm før neste 3 st/dbst.

Hello kitty bestemor rute ligger HER(link).
Jeg heklet med pinne 3,5

Bestemor rute
Ønsket farger, heklenål nr 4.(oppskrift hentet fra garnstudio.no)
Omg 1: Magisk ring, 3 lm, 2 st om ringen, * 2 lm, 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 2 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Vend arb.
Omg 2: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Vend arb.
Omg 3: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue,2  lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
Omg 4: Bakgrunnsfarge. Vend arbeidet slik at første omg kommer med «retten» ut. Husk å feste rutene sammen.  3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. 

Sy på blomsten
Sy også på øyer og værhår. Fest på perle til nese, eller så kan den også syes på.

Skjørtet videre
-Nederst rutene
-Begynn i midten på ene Hello Kitty ruta. (blir i ene siden av tunikaen) Hekle med nål 3,5 og med bakgrunnsfarge fm og hst langs med nedre kant av rutene slik at ujevnhetene jevnes ut. 
Fm ved Hello Kitty og hst ved bestemor rutene. 
Gjør overgangene så jevne som mulig. Hekle flere m i samme m slik at maskene ser jevne og fine ut. Pass på at maskeantallet går opp i 4 m. Og at det er like mange m på fremsiden og baksiden av tunikaen. 
Fest tråden med kjm i første m. 
-Bytt til hovedfargen og hekle 1 omg fm, fest med kjm.
-Hekle med rettsiden ut en tungekant: Fm, hopp over 1m, hekle i samme m 1st, 3dbst, 1st, hopp over 1m, fm, hopp over 1m, hekle i samme m 1st, 3dbst, 1st, hopp over 1m, fm, hopp over 1m…. Fortsett ut omg. Fest med kjm i første fm.

Øverst på rutene.
Begynn i midten på samme Hello kitty rute med bakgrunnsfarge og pinne 3,5. -Hekle så det totalt blir 20 fm langs hver rute, 1 fm i overgangen mellom rutene. Fest med kjm ved omg slutt. = 84m framside/bakside. 168m totalt.
- Snu, 1lm, hst rundt omg, kjm i første hst. Gjenta totalt 4 ganger og med hver sin farge. Siste farge er hovedfargen.
Ikke dra tråden gjennom ved siste kjm, men sett på strikkepinne 3,5 og strikk opp 1 m i hver heklem omg rundt = 168m.
På neste omg strikkes 3m vridd rett sm, men ta ikke maskene av venstre pinne, ta et kast over pinnen og strikk de samme 3 m vridd rett sm en gang til. Slipp av pinnen. Gjentas ut omg.
Sett et merke i hver side rundt sidem. 63m mellom hver sidem. Velg 1 eller siste m på omg som sidem i forhold til hvem som er midt over lm bue på midten av hello kitty ruta.
Videre er det rettstrikk hvor det felles 1 m før og etter sidem hver 5. omg.
Fell slik: strikk til 2 m før sidem, 2m vridd rett sm, sidem, 2m rett sm
Gjentas til det er 136m igjen på pinnen.
Fortsett med rettstrikk til hele arbeidet måler 37 cm.

Fell til ermhull: Strikk til det står igjen 5 m før sidem ved omg skifte. Fell 11m, strikk 57m, fell 11m, strikk 57m. Legg opp 47m over fellinga til ermhull, strikk 57m, legg opp 47m over fellinga til ermhull, strikk 57m. Klipp tråden.  = 208

Rundfelling
Begynn midt på bakstykket med hovedfarge. 29m til venstre og 28m til høyre. 

Øk 1 m på slutten av omg nr 1 når du strikker den omgangen for første gang =209 masker. Men bare da.

Strikk enten vanlig "daisy" som det er gjort HERlink)
På vanlig daisy strikker man frem og tilbake. 
-Omg 1:Fargeskifte. Man starter med rett over alle masker fra rettsiden. 
-Omg 2: fra vranga. 1rett. Så 3 masker vrang sammen, lager et kast på pinnen og strikker de samme 3 maskene vrang igjen. Så slippes alle 3 maskene av pinnen. 1rett.  3 masker vrangt sammen, kast, 3 masker vrangt sammen. Sånn fortsetter det. 1 maske rett mellom hver 3 masker vrang sammen. Avslutt med 1 rett.
-Omg 3: Fargeskifte. Rett over alle maskene.
-Omg 4: Fra vranga. 1rett, 1 vrang, 1 rett. Så 3 masker vrang sammen, lager et kast på pinnen og strikker de samme 3 maskene vrang igjen. Så slippes alle 3 maskene av pinnen. 1rett.  3 masker vrangt sammen, kast, 3 masker vrangt sammen.  Maskene av pinnen.
Sånn fortsetter det ut pinnen. 1 maske rett mellom hver 3vrang sammen,kast,3vrang sammen. Avslutt med 1 rett, 1 vrang, 1rett
Omg 5: som omgang 1
Omg 6: som omgang 2 
Omg 7: Fargeskifte. Rett. Minsk samtidig masker jevnt fordelt.
Omg 8: Rett. Omg 7 og 8 utgjør en rille.
(se linken i første setning i dette avsnittet for mer forklaring.)

Eller strikk rundstrikk på denne måten: Jeg har ikke prøvd det i praksiss, Så jeg vet ikke hvordan forskyvningene ved omgangskifte blir.
Man gjør som på "daisy" bare litt motsatt. 
Omg  1: Fargeskifte.  rett
Omg 2: 1vrang3vridd rett sm, kast, de samme 3 maskene vridd rett sammen igjen. Slipp de 3 maskene av pinnen. 1 vrang. Gjenta 3 vridd rett sammen, kast, 3 vridd rett sammen og 1 vr ut omgangen. Avslutt med 1 vrang.
Omg 3: fargeskifte. Rett.
Omg 4: Start med 1vr, 1r, 1vr. 3vridd rett sm, kast, de samme 3 maskene vridd rett sammen igjen.  Slipp de 3 maskene av pinnen. 1 vrang. Gjenta 3 vridd rett sammen, kast, 3 vridd rett sammen og 1 vr ut omgangen. Avslutt med 1 vrang, 1 rett, 1 vrang.
Omg 5: som omg 1
Omg 6: som omg 2
Omg 7: Fargeskifte. Rett. Minsk samtidig masker jevnt fordelt
Omg 8: Vrang

- Uansett hvem metode som brukes, så gjentas omg 1 til 8 totalt 5 ganger før hals

Det felles 28, 24, 20, 20 masker jevnt fordelt på omgang 7
Før hals felles det 21 masker(eller flere om man ønsker færre masker til halsen.  Bytt til fargen man ønsker til halsen og strikk 1 omgang rett fra rettsiden før man strikker 1 rett 1 vrang frem og tilbake til halsen måler ca 3 cm. Sett en knapp i nakken. Ved å strikke frem og tilbake har man litt mere å gå på i forhold til å få kjolen/tunikaen over hodet. Bomull er jo ikke så elastisk som ull er. 

5 kommentarer:

  1. Wow så flott den ble:)) Flinka! Også oppskrift, helt supert...vet om ei her som nok ville bli glad for å ha en sånn...så da får vi se hva jeg får til etter hvert. Nå har jeg begynt på et nytt sjal! Legger ut bilde på bloggen min i kveld tenker jeg;)

    Ingrid:o)

    SvarSlett
  2. Ja kan tenkes ei lita snuppe kunne tenkt seg den. Ser på oversikten at du har lagt ut nytt, så jeg får kikke på det når jeg kommer hjem igjen. Jeg er ikke så glad i nettbrettet. Jeg liker bedre min egen data som har større skjerm. :-)

    SvarSlett
  3. Så utrolig fin denne var!! Må nok prøve etter hvert - så kjekt med oppskrift:)

    Toril

    SvarSlett
  4. Hei. Har begynt å strikke denne flotte tunikaen. Er bare nydelig. Er kommet til rundfellingen, men nå sliter jeg. Må se om jeg kan finne noen som kan hjelpe meg videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. heisann du. Koselig du strikker denne. Rundfellingen med vanlig daisy er å finne innpå pickles sine sider. Jeg kan dessverre ikke forklare den nærmere enn jeg gjør. For da ville det bli som å skrive av pickles sin oppskrift. Og det er nok ikke det lureste å gjøre. Håper du får noen til å hjelpe deg med daisyen. :)