04 juni 2012

Tunika størrelse 68/74

Da snuppa var liten blei det noen tunikaer til ho. Litt ut i fra eget hodet. 
Og forminsking av andre tunikaer. Denne er en sånn en.
Men ettersom ho har blitt eldre  er det mest mamma som strikker tunikaer til ho. Kjekt med bestemødre som strikker også.

Men jeg har nå oppskrifta på denne liggende, og tenkte jeg kunne dele den. 
Jeg vil gjerne se resultatet om oppskrifta benyttes.

 Mønsteret skal ikke videreselges på noen som helst måte. 
TUNIKA

Ca størrelse 68/74
Hel lengde: 38-39 cm
Overvidde: 26 cm
Garn: Gjestal bomull sport. (3? nøster)
Og litt sølv drops cotton viscose.
Legg opp 140m pinne 3 med sølv, strikk 1 omg med sølv
Bytt til lilla og strikk fram og tilbake rettstrikk til det er 10 riller med lilla.
Bytt til pinne 3,5 og strikk rettstrikk rundt.
Minsk 4m hver 6. omg til det er 116m på pinnen.
2m i hver side med 1m mellom.
(Løft av 1m strikk 1r, løft den første maska over - 1r – 2rsm)
Strikk til arbeidet måler 27cm.
Fell 9m i hver side for armer. = 49m fram og bakstykke.

Arm: legg opp 52m pinne 3 med sølv, strikk 1 omg med sølv.
Bytt til lilla og strikk rettstrikk fram og tilbake til 4 riller med lilla.
Bytt til pinne 3,5. Fell de 5 første maskene fra retta, snu og fell 5 første maskene i motsatt ende fra vranga. = 42m igjen til arm.
Strikk arm nr 2.

Sett alle masker inn på samme pinne.
Sett en merketråd i skille mellom arm og framstykke/bakstykke.
Fell ragland annenhver omg med 2m mellom.
Start med 1 omg uten ragland. Omgskifte er mellom arm og bakstykket.
Når det er 31m på fram og bakstykke settes de 9 midterste maskene på framstykket på hjelpepinne til hals.(pinne 3)
Strikk rundt omgangen, klipp av tråden og begynn ved hals.
Pass på at det passer ut at raglandfellinga skjer fra rettsiden.
Fortsett å felle ragland samtidig som det settes av 3-2-2-2-2-2-1m til hals på hver side annenhver omg. (Altså hver gang en omg starter.)
Hals: Strikk rundt med rillestrikk over alle maskene med pinne 3.
4 riller lilla, bytt til sølv og fell løst av med vrangmasker.

Hodeomkretsen til de små er jo variabel, så om du er usikker på om den går over hodet kan det lages splitt bak.Begynn samme omgang som de 9 midterste maskene settes på hjelpepinne for hals. Fell midtre maske bak og strikk hver side for seg med samme felling for hals. Hekle fm med sølv ned i splitten når halsen er strikket og lag en hempe og fest på knapp.

Sy sammen ved rillekant på kjoledelen og armene. Sy sammen under armene.
Sy på små blomster foran og bak.