15 juli 2012

Ønsker...

Det skjer at jeg får spørsmål om det finnes strikka plagg med ulike mønster på. Så da sjekker jeg nettet og ser hva jeg finner. Men noen ganger finner jeg ikke det jeg søker. Og er jeg gira på oppdraget prøver jeg lage mitt eget mønster

Første gang det skjedde var det ønske om genser med "Svampe bob" Jeg fant ikke noe på nett, så jeg tok bilde av strømpebuksa til ungen . Den hadde Svampe bob i rumpa. Fant fram ruteark og lagde et improvisorisk mønster som blei sydd på etter genseren var ferdig strikka.
Resultatet blei dette.
Andre gangen jeg ville få til et resultat var når jeg fikk spørsmål om det fantes jenteversjon av "Elias" Den redningsskøyta som er på barnetv på tv2. Ikke at jeg har sett så mye av det, men det var poppis hos tantebarn. Og jeg har strikka 2 stk av den originale genseren tidligere.

Jeg tenkte da at gensern måtte være rosa, men Elias sine farger blir ikke pent sammen med rosa. Da var det å søke nettet etter Helinor, det helikopteret som er med i serien. Jeg tenkte det kunne vært no. Men neida, det var ikke noe å oppdrive. Så da var det å finne et bilde av Helinor. Men når jeg la det inn i rutemønster "lager" på nett blei jeg aldri fornøyd, så jeg måtte finne fram rutearket. Tegnet og lagde prøvelapp.
Så tegnet jeg hele helikopteret inn i elias mønsteret og strikka i vei.

Dette var test genseren som blei snuppa sin. Så strikka jeg den som skulle "ut av huset"
Jeg er ikke helt sikker på fargene til "Helinor" men sånn blei nå denne.
 
År 2015: I seinere tid forandra de fargene til Helinor så ho er helt rød.

7 kommentarer:

  1. Så kul svampebob genser!! Mange små som ville bli glad for en sånn:) Du får det til å høres veldig enkelt ut... bare ta bilde, tegne... og vips!

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar. :) Hehe. Akkurat Svampe bob var ikke så avangsert. Han har jo litt variabel form. Men det måtte justeres litt fra rutearket til genseren. Men det blei gjort der og da. :)

    SvarSlett
  3. Hellinor genseren var kjempe fin, kunne ønske jeg var litt dreven og fikk til dette men er helt nybegynner og skjønner ikke noen ting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Det er bare å prøve, men går det ikke helt som planlagt så har man hvertfall lært av sine feil. :)

      Slett
  4. Hei, kunne du tenke deg å dele mønsteret på den vanlige Eliasgenseren med meg. Skulle så gjerne ha strikket den til et barnebarn, men mønsteret er utsolg

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Det kan jeg dessverre ikke. Men prøv å sende en mail til dalegarn og hør. Det er de som har det mønsteret.

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett