24 september 2012

Tova sokker

Pappan min traver rundt med støvler når han pusler med sitt på hytta. Og han savna litt varme i støvlane sine. Han har tidligere fått 4kant-tøffler av sin svigermor som han prøvde i støvlene. Men naturlig nok så blir det en klomp på helen. Så han ringte meg for hjelp, siden mamma ikke følte for å prøve og feile litt. Hehe, neida, mamma har ikke tova no særlig før. Så mamma ba han snakke med meg. Så da var det å prøve seg litt fram da. Og resultatet blei disse her.


Men garn tover jo ulikt. Også fra farge til farge i samme garntype er min erfaring. Men oppskrifta nedenfor kan i hvertfall gi en pekepinne.

Jeg er ikke god på å vidreformidle sokker, så en innsikt i sokkestrikking kan nok være en fordel. Sokken sitter hvertfall veldig godt på (min) fot. Så godt at jeg har slitt hull i dem. Jeg har ikke cm mål å gå ut ifra, men antall omganger. (Jeg markerer hver 5. omg ved å dra en tråd fram og tilbake etterhvert som arbeidet går framover.) Jeg strikker ganske likt opp mot strikkefastheter som står i oppskrifter.

*Mønsteret skal ikke brukes til salg på noen måte*

Tova Sokker.


4-5 nøster trysil garn, artic

Pinne 6

2rsm/2vrsm= 2 masker rett sammen/2 masker vrang sammen
Omg= omgang(er)
R=rett
Vr=vrang
m= masker

Dame Sko 39 (herre Sko 43) herre 2 Sko 43 (smale bein) (Tøffelsokk Sko 45)

Legg opp 56 (56) 56 (56) m pinne 6
Omg 1 og 2: 1r 1vr alle størrelser.

15 omg r.
Omg 16: minske til 52m. (2rsm begynnelsen av hver pinne.)
14 omg r.
Omg 15: minske til 48m (2rsm begynnelsen av hver pinne.)
2 omg med 48m før hel.
  
37 omg glattstrikk før hel.

Samme som dame.

Rillestrikk frem og tilbake 10 omg (5 riller)
14 omg glattstrikk. (også frem og tilbake)
3 omg hvor det strikkes rundt. Så hel

Hel strikkes over 24 (28) 24 (28) m (jeg tar halvparten antall masker fra hver side av omgangskifte)
Strikk 24 (26) 24 (26) omg glattstrikk frem og tilbake. Avslutter ved omgangskiftet, midt på helkappa.

Dame og herre 2: (8-8-8.)
(Første m på hver pinne løftes av)
Strikk 3 m rett, 2vridd rsm.
*Snu. Strikk 7m vr -2vrsm =8m.
Snu, strikk 7r -2vridd rsm =8m*
 *til* gjentas til alle sidemaskene er strikket inn og det står igjen 8m på helen.
Begynn omg i midten av de 8m fra helen. Plukk opp 12m langs med sidene. =16 masker på pinne 1 og 4.
* Omg1: rett over alle maskene. 
Omg 2 felle:3 siste m på pinne 1 strikkes 2vridd rsm - 1r.  3 første m på pinne 4 strikkes 1r -2rsm.*
Gjenta* til* helt til det er 12m på hver pinne.


Herre og tøffelsokk:9-10-9.
(Første m på hver pinne løftes av.)
Strikk de 4 første m på pinnen før 2vridd rsm
*Snu. Strikk 9m vr -2vrsm =10m.
Snu, strikk 9r -2vridd rsm=10m*
 *til* gjentas til alle sidemaskene er strikket inn og det står igjen 10m på helen.
Begynn omg i midten av de 10m fra helen. Plukk opp 13m langs med sidene.= 18 m på pinne 1 og 4
* Omg1: rett over alle maskene. 
Omg 2 felle:3 siste m på pinne 1 strikkes 2 rsm -1 r. 3 første m på pinne 4 strikkes 1r -2 vridd rsm.*
Gjenta* til* helt til det er 14m på hver pinne.

Alle: Fortsett videre med glattstrikk til det i alt er strikket 40 (45) 50 (50) omg fra maskene blei plukket opp ved helen.
Fell så til tå på hver 2. omg til det er 3m på hver pinne:
Pinne 1 og 3: 3 siste m på pinnen strikkes 2 vridd rsm -1r.
Pinne2 og 4: 3 første m strikkes 1 r -2rsm.
Dra tråden gjennom alle maskene og ”stram til”
Fest alle tråder og tov i maskin på 40 grader.

Bare å spørre om noe skulle være uklart. Mulig jeg kan forklare ting som for meg er en selvfølge ut ifra min måte å strikke sokker.  :)


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for kjempe fin oppskrift! Super fornøyd med tova sokkene :-)

    SvarSlett