06 november 2012

Flere luer

Da hadde det blitt noen luer igjen. :) 

Lillebror har luer for vinter'n, men ingen har jo øreklaffer. Så føler lua sklir opp og "blotter" ørene hans. Så da måtte han få lik LUE som storesøster. Bare uten fletter. Hehe
Og jeg liker luene så godt at jeg har laga en til som skal være julegave. 
Til hvem må være en hemmelighet. ;)
Snuppa stilte opp som modell etter bestikkelse om å få vann i te-kanna til koppestellet sitt.
Dette er samtidig mitt bidrag til PINNEKROKENS utfordring for november - tema julegleder. Mønsteret er ut fra eget hode, men det finnes sikkert mange som er i samme gate. Jeg har brukt merino extra fine til min lue.  

"Kort" fortalt så er dette gjort på luene.

FLETTE-LUE. Heklet og strikket (IGJEN!!!) 
2 til 4 år. 1-2 år
 * eller blå skrift er for 1 år.

Heklepinne 4

Om du starter og avslutter omgangene med lm og så kjm i lm når du er rundt får være en smaksak. Jeg syns økningene blei penest med lm og kjm siden jeg har omganger innimellom hvor det ikke økes på. Men som sagt, en smaksak. (jeg har opptaget i ettertid hvorfor økningene forskyver seg. Men en smaksak uansett)

-* 8 fm om magisk ring.
-* Øk i hver m= 16 fm
-* Øk i hver 2. m= 24 fm
-* 24 fm
-* Øk i hver 3. m= 32 fm
-* Øk i hver 4. m= 40 fm
-* 40 fm
-* Øk i hver 5 m= 48 fm
-* Øk i hver 6 m= 56 fm
-* 56 fm
-* Øk i hver 7 m= 64 fm
-* Øk i hver 8 m= 72 fm
- Øk i hver 9 m= 80 fm
- 80-72 fm til lua måler 16,5 - 14(15) cm Bytt til farge 2 før hel lengde. Lengden må sees litt ann. (Mine luer har strekt seg i lengda etter bruk, så med annet "fastere" garn må det hekles lenger tenker jeg)
- 2lm, 24 hst, 32 fm, 24 hst - 2lm, 21 hst, 30 fm, 21 hst (for å få lua liiiitt lenger bak)
På rundt og rundt hekling start med 48 hst, så 31fm, 1 kjm- 42 hst, 29 fm, 1 kjm. *Og start rett på første øreklaff.

ØREKLAFFER. 
-15- 13 fm. Start fra rettsiden og tell deg ut så siste/første m er ved siste/første hst på siste omg.
-Snu, 15- 13 fm tilbake
-Snu, minsk til 13 fm. Hvordan du vil minske kan velges selv. Hoppe over første og nest siste m på raden eller hekle 1 og 2 maske sammen og nest siste og siste maske sammen.  
-Snu, 13 fm
-*Snu, minsk til 11 fm 
-* Snu 11 fm
*Og sånn fortsetter det til 3 fm. 2 mindre masker hver 2. rad. 
(skjer fra retten) 

STRIKKA DELEN
-Hold lua som du skulle ha hekla videre. Plukk opp langs siste omg hekling med farge 2, 90 - 80 m med pinne 3 . Start bak.
-* 2 omg rett.
-* 1 omg vrang
-* Strikk mønster/vrangbord som du føler for
- Fell når det måler ca 6 - 5 cm 
Vær obs på at 90 ikke er delelig med 4, iforhold til 2r 2vr. Husk også at det er vrangsiden du får mot deg. 
Eksempel på mønster: 
-2r og 4 vr ut omg, og flette de 4 vrangmaskene hver 4. omg. 
- 1r og 2 vr ut omg. På hver 3. omg forskyves alt en maske til venstre og de vrange maskene krysser hverandre. Gjøres ved å strikke maske nr 2 på vesntre pinne (den som var rett) før nr 1 på pinnen. Så løfte begge maskene av pinnen etter begge vrangmaskene er strikka.

HEKLEKANT OG FLETTENE
-Begynn med heklekant fra tuppen på ene øreklaffen med farge 1. I kantmaska av de 3 i enden. Start med en lang tråd så den kan brukes i fletta. Hekle fm langs øreklaffen, så over panne/nakke (alt ettersom hvem øreklaff du starta med) Fortsett til kantmaske i tuppen av den andre øreklaffen og dra tråden gjennom. Der også lang tråd. 
-Gjenta så det blir kontrast farge rundt hele luekanten. 
-Klipp til 18 tråder av hver farge til flettene. De brukes dobbel så en tråd har sine 2 ender samlet. 
-Ha 6 tråder i hver  av de 3 fm på enden av øreklaffene. Jeg har 3 av hver farge i en fm. Siden tråden ligger dobbelt så blir det 12 tråder i hver "flettedel". 13 tråder i de 2 på hver side pga tråden til fm kanten. 
- Lag ei flette, og knyt en knute så den ikke går opp. 
-Gjenta på andre siden.
Flett dem eventuelt litt lenger enn tenkt så du har mulighet til å justere dem så de blir ca like lange.

HEKLEKANT
-Begynn midt bak og hekle fm ut til kantmaska på øreklaffen. Legg til farge 1 når tråden trekkes gjennom siste fm og bytt til pinne 6. 
- 16 lm, begynn i 2. maske fra nåla, 15 fm tilbake. (snora)
- Fm i den andre kantmaska på øreklaffen med bare farge 2 og med pinne 4 igjen. (Trådene fra farge 1 nestes fint til midtmaska på tuppen av øreklaffene ved trådfesting så det ikke blir hull der.)
- Fm over pannedelen og til tuppen av neste øreklaff.
- Gjenta snora. Fm videre til midt bak igjen.  Kjm i første m.

6 kommentarer:

  1. Kjempefine luer! Ser veldig gode ut :) og takk for at du deler oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Nå har jeg lagt til den i 1 år også.

      Slett
  2. Kjempeflott kombinasjon av hekling og strikking! Og ikke minst gøy med oppskriftdeling da. Takk!

    Tusen takk for bidraget til Pinnekrokens Julegledeutfordring!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    SvarSlett
  3. Kjempe fin lue :) ser ut som den sitter veldig godt på hodet :) Er nok en som blir veldig glad for å få den til jul.

    SvarSlett
  4. Kjempe fin lue :D
    Takk for at du deler oppskriften <3

    SvarSlett
  5. Takk dere. Vi får satse på at oppskrifta er forståelig. Om ikke så blir det en pekepinne hvertfall. :)