14 april 2013

Tynne ullvotter

Våren sniker seg innpå oss. :) Selv om gradene stiger er det kjekt med noen tynne votter som kan varme det lille som trengs.
De blå vottene er blitt for små til han minste. Så han har fått dem svarte vottene. Snuppa sine votter i samme størrelse som dem svarte passer ennå. De er i daglig bruk i barnehagen, både med og uten regnvotter utenpå siden de kommer kliss våte hjem. Men til høsten må ho nok ha noen større. Så da strikka jeg de rosa og røde vottene til ho når jeg først var i gang med tynne votter. Også blei jeg kvitt noe mer restegarn. :)

Nedenfor står det jeg har av lengder på vottene. Jeg bruker vanligvis å ha antall omganger. Men denne gangen har jeg prøvd å måle i cm.
- Størrelsen 9/15 mnd har gutten min brukt i vinter mens han brukte dunposen sin. 
- Størrelsen 2 år er noe stor til han nå (1,5 år snart) men passer som et skudd til snuppa på 3,5 år. 
- Og størrelse 4 år veit jeg ikke hvor lenge vil passe. Men dem er for store til snuppa nå hvertfall.

Ullvotter
(oppskrift)
Link gjerne til bloggen min om du bruker oppskrifta. :)

- Størrelse: 9-15 mnd – 2 – 4 år.  

- Pinne 3, strømpepinner

- Hel lengde: ca 13,5 – 16 – 19,5 cm
- Lengde tommel: ca 3 – 4 – 4,5 cm

- Garntype: smart, falk, juvel, trysilgarn superwash ol
(Et nøste av 50 gram er nok til de største tror jeg)

- Legg opp 28 – 32 – 36 m.

- Strikk vrangbord 1r 1vr /2r 2vr 4,5 – 5 – 6 cm. 

- Strikk glattstrikk til votten måler 7 – 8,5 – 10 cm

- Sett av 5 – 5 – 6 m til tommel på neste omg.  Strikk inn kontrast-tråd  

La det være 1 m igjen på pinnen etter «tommelmaskene» når tommelen er på pinne 2. Og strikk 1m før «tommelmaskene» når tommelen er på pinne 3. (høyre og venstre vott) Omgangsskifte er ved lillefinger hos meg.

- Strikk til votten måler 10.5/11 - 13,5 – 16,5 cm før felling.

Felling: På hver pinne strikkes 1m rett før 2 masker rett sammen.

- 1 omg med felling.

- 1 omg uten felling.

- 1 omg med felling.

- 1 omg uten felling.

- Videre felles det hver omg til det er 3 m på hver pinne. Totalt 8 m.
Dra tråden igjennom alle maskene.

Tommel

- Plukk opp 12 – 12 – 14 m til tommel. 

(3/3/3/3 – 3/3/3/3 – 3/4/3/4 m på pinnene)

- Strikk til nesten hel lengde før felle.

Felling: På hver pinne strikkes de 2 første maskene sammen til det er 2m igjen på hver pinne.  *På 4 år felles det først så det blir 3 m på hver pinne, så fra 3 m til 2 m på alle pinnene.

- Dra tråden igjennom alle maskene.

4 kommentarer:

  1. Kjempefin oppskrift. Denne tror jeg at jeg kan klare.

    SvarSlett
  2. Gratulerer!
    Du vant krimserien! :-D
    Kan du sende meg adressen din på lille-t@live.no
    Da får du bøkene i posten! :D

    Klem, Torunn/ ITH.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy!!! :) Gleder meg til å lese!