12 mai 2013

Familie-memmoryspill

Ikke akkurat strikking dette. Men jeg har i lengre tid tenkt på å lage memmoryspill til snuppa med bilder av familien. Ho spiller nemlig mye "finn 2 like" på ulike apper. Så ene dagen fikk jeg begynt prosessen. Men for å begrense det litt så er det bare besteforeldre, søskenbarn og tanter som er med utenom oss nærmeste.
 Hvordan jeg gikk fram kommer nå. :)

Først må man jo finne bilder og skrive ut 2 av hvert eksemplar. Jeg har valgt 9 bilder på hver A4 utskrift. Så brikkene er vell 6x9 cm eller rundt der i størrelse.

Så var det å finne fram pappskive, falsebein, pensel og lim. Pappen og papiret har samme fiberretningen. Noe som er lurt i forhold til at fuktet papir, og papp, utvider seg noe for så å trekke seg sammen igjen når det tørker.
Jeg er så heldig å ha en liten press, så en liten press fra den gjør seg.
 Så lå det hele med tyngde på så det ikke skulle bulke seg.
 Før baksiden blei limt på skjærte jeg pappen opp til 4 mindre deler. 
Jeg fulgte samme prosess som på bildesiden når papiret på baksiden blei limt på. Etter alt hadde tørket, blei hver bit skjært ut for hånd.  Jeg har en liten kutter, men papp gjør knivbladet sløvt. Også har tykkere ting lett for å dra seg så det blir skakt.
Brikkene lå litt mer med tyngde på seg etter dem var skjært ut
var brikkene med ut og fikk litt spraylakk på hver side. Det gjorde bildene mer skarpe. 
Det virker som snuppa er fornøyd med spillet.
Eldre unger vil sikkert bite seg merke i at brikkene ikke er like på baksiden og bruke det til sin fordel i spillet. Men snuppa tror jeg ikke har tenkt så mye over det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar