04 mai 2013

Rillekjole *oppskrift*

RILLEKJOLE 
*oppskrifta skal ikke brukes til salg på noen måte*

- Størrelse ca 74/80 - 86     (104 står lenger ned)      
- Pinne 3,5
- Hel lengde ca 43 - 46cm         
- Overvidde: 25/26 - 26cm
- Garnmengde: Rester Gjestal bomull sport - 4 nøster mandarin

- 2rs/3rs= 2/3 masker rett sammen
- m= masker
- omg=omgang

Legg opp 60 - 65 m pinne 3,5. Strikk fram og tilbake.

Første pinne rett, så mønster.

På pinne 7 og 9 strikkes ikke hele lengden ut, det gjøres for at kjolen skal bli videre nederst.

Mønster:

1; 1m løst av - øk 1m – 2rs – kast – 1r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen
2; rettmasker ut pinnen

3; 1m løst av – øk 1m – 2rs – kast – 3r – kast – 2rs – 3r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen
4: rettmasker ut pinnen
5; 1m løst av – øk 1m – 2rs – kast – 2r – kast – 2rs – 1r – kast – 2rs – 2r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen
6: rettmasker ut pinnen
7; 1m løst av – 2rs – kast – 3rs – 1r – 2rs – kast – 4r – kast – 2rs – rettmasker til 30 m gjenstår på pinnen, snu
8: rettmasker ut pinnen.
9; 1m løst av – 2rs – kast – 3rs – kast – 5r – 2rs – rettmasker til 20 m gjenstår på pinnen, snu
10: rettmasker ut pinnen
11; 1m løst av – 2rs – 4r – kast – 2rs – 1r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen
12: rettmasker ut pinnen
Gjenta disse 12 pinnene til det er overvidde ca 26 - 26 cm i øvre del (24 rapporter.)

Fell av å sy sammen, eller strikk endene sammen ved felling etter ønsket overvidde er oppnådd. Dette blir i ene siden på kjolen.

Plukk opp 116 - 122 m i overkanten av skjørtet.

Strikk annenhver omg r og vr = rillestrikk

Strikk til skjørtet måler ca 31 - 35cm.
Fell 6 - 7 m i hver side for arm

Framstykket

Strikk frem og tilbake.

Fell for arm fra rettsiden slik:

1mr – 2rs. Strikk til det gjenstår 3m: 2vriddrs – 1r.

Gjenta annenhver omg i alt 4 ganger = 44 - 46m

Strikk 6 - 6cm etter felling for arm før det felles til hals de 10 - 12 midterste m.

Fell videre mot hals fra retten hver 2. omg.

På høyre side: 1r – 2rs. Venstre side de 3 siste maskene: 2vriddrs – 1r.

Gjøres til det er 11 - 11m igjen på pinnen.

Fell av fra vrangsiden når det er 12 - 12,5cm fra felling for arm. Eller la maskene stå på pinnen fra vrangsiden og sy sammen når bakstykket er ferdig. Det strekker seg etter vask og bruk, så blir noe lenger etterpå.

Bakstykket

Strikkes som på framstykket fram til halsfelling.

Fell til hals når det måler 8 - 8,5cm fra felling for arm de 16 - 18 midterste m.

Fell videre til hals likt som framstykket til det er 11 – 11m igjen.

Sy sammen i skuldrene. Eller sy i maskene uten å felle så det ser ut som de er strikka sammen.

-------------------------------------------------------------------------------------

- Størrelse 104                
- Pinne 4.5

- Hel lengde ca 57 cm    
- Overvidde: 30 cm
- Garnmengde: 5 nøster blå og 1 nøste brunt jakobsdals fiffi akrylgarn. (50g ca 150 m pinne 2,5-3) 1 rull glittertråd

Legg opp med dobbel tråd og glitter 60 m pinne 4,5. Strikk fram og tilbake.

Første pinne rett, så mønster.

På pinne 7 og 9 strikkes ikke hele lengden ut, det gjøres for at kjolen skal bli videre nederst.

Mønster:

1; 1m løst av - øk 1m – 2rs – kast – 1r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen

2; rettmasker ut pinnen

3; 1m løst av – øk 1m – 2rs – kast – 3r – kast – 2rs – 3r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen

4: rettmasker ut pinnen

5; 1m løst av – øk 1m – 2rs – kast – 2r – kast – 2rs – 1r – kast – 2rs – 2r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen

6: rettmasker ut pinnen

7; 1m løst av – 2rs – kast – 3rs – 1r – 2rs – kast – 4r – kast – 2rs – rettmasker til 20m gjenstår på pinnen, snu

8: rettmasker ut pinnen.

9; 1m løst av – 2rs – kast – 3rs – kast – 5r – 2rs – rettmasker til 15 m gjenstår på pinnen, snu

10: rettmasker ut pinnen

11; 1m løst av – 2rs – 4r – kast – 2rs – 1r – kast – 2rs – rettmasker ut pinnen

12: rettmasker ut pinnen

Gjenta disse 12 pinnene til det er overvidde ca 30 cm i øvre del

(24 rapporter.)

Fell av å sy sammen, eller strikk, endene sammen ved felling etter ønsket overvidde er oppnådd. Dette blir i ene siden på kjolen.

Plukk opp 112 m i toppen av skjørtet. Det lages splitt bak.

Begynn 2 m til høyre for midt bak på kjolen og plukk opp 29 m fram til sideskille. Plukk opp 54 m foran fram til neste sideskille, og 29m bak igjen. De 4 siste maskene plukkes opp der de 4 første maskene blei plukket opp. Men slik at de havner bakenfor de som alt er plukket opp. Det er til knappestolpe.

Strikk frem og tilbake med rettmasker.

Det kan være lurt å strikke med 2 rundpinner de første omgangene slik at der de til sammen 8 maskene overlapper hverandre blir strikket i rett rekkefølge og ikke går om hverandre. Legg også inn knappehull 2 masker fra kanten etter ønsket avstand.

Knapphull: Begynn fra retten Strikk 2 masker. Fell 1 m. På neste omg lages det 2 kast der den ene maska blei felt. Kasta strikkes sammen til 1 maske neste omgang der igjen.

Strikk til skjørtet måler ca 41 cm.   
Fell 6 m i hver side for arm fra rettsiden.

Fortsett med høyre del av bakstykket.

Om man ikke vil ha splitt bak så plukkes det opp 54 masker foran og bak. =108 m. Omgangskifte blir i siden og det strikkes annenhver omg rett og vrang for å få riller.

Bakstykket (2 deler)

Strikk frem og tilbake.

Fell for arm fra rettsiden slik:

Høyre del/skulder: Begynn med 1mr – 2rett sammen før rettmasker ut pinnen.

Gjenta felling annenhver omg i alt 4 ganger.

Venstre del/skulder: Strikk til det gjenstår 3m: strikk 2vridd rett sammen – 1r Husk også på knapphull på venstresiden. Tilpass avstanden mellom hullene etter antall riller som alt er på høyresiden før felling for hals.

Fell til arm som på framstykket om det strikkes uten splitt.

Fell 9 masker fra knappestolpe til hals når det måler 9 cm fra felling for arm.

Fell videre mot hals fra retten hver 2. omg..

Høyre del/skulder: Strikk til det gjenstår 3 masker. Strikk 2vridd rett sammen – 1r. til det er 10 m igjen.

Venstre del/skulder: Strikk 1rett - 2 rett sammen i starten på omg.

Fell av fra vrangsiden når det er 14 cm fra felling for arm. Eller la maskene stå på pinnen fra vrangsiden og sy sammen når framstykket er ferdig. Det strekker seg etter vask og bruk, så blir noe lenger etterpå. Ca 16 cm åpning for armhull.

Framstykket

Strikk frem og tilbake.

Fell for arm fra rettsiden slik:

1mr – 2rs. Strikk til det gjenstår 3m: 2vriddrs – 1r.

Gjenta annenhver omg i alt 4 ganger = 40 m

Strikk 8,5 cm etter felling for arm før det felles til hals de 10 midterste m.

Fell videre mot hals fra retten hver 2. omg.

På høyre side/skulder: 1r – 2rs. Rett videre ut omg.

Venstre side/skulder: Strikk til det gjenstår 3 masker, strikk 2vriddrs – 1r.

Gjentas til det er 10 m igjen på pinnen.

Fell av fra vrangsiden når det er like mange riller på framstykket som på bakstykket.. Eller la maskene stå på pinnen fra vrangsiden.

Sy sammen i skuldrene. Eller sy i maskene uten å felle så det ser ut som de er strikka sammen.

Hekle fastmasker rundt ermhull og i halskanten. Sy i knapper.
 --------------------------------------------------------------------------------

Det kan være det er noe uklart her, men jeg ser meg litt blind på det nå siden jeg har strikket denne kjolen noen ganger.