28 juni 2013

"dale-Kjolen"

Kjolen prøves før vask  
Jeg slang meg med i bølgen som feide over strikkesida på facebook og prøvde meg på den såkalte "dale- kjolen". Hvor selve skjørtet er stoff og med heklet liv og nedekant. Bølgen er i skrivende stund der ennå vell og merke. :)
Jeg ville gi kjolen i gave så jeg hadde kort tid på meg, knappe 14 dager før kjolen måtte være ferdig. Så jeg kikka i posene mine og fant drops sitt safran garn. Jeg brukte det og heklepinne 3. Maskeantallet måtte jeg prøve meg fram på siden kjolen er i 4/5 år og med tykkere garn. Jeg gikk ut ifra den danske versjonen av kjolen som er å oppdrive PÅ NETT(link). 

Jeg kan ikke skryte på meg å være dreven med symaskin. Jeg har nesten ikke rørt symaskin siden ungdomsskolen. Det var litt grøvre symaskin vi brukte på bokbinderlinja når vi sydde lunter. (En type løsark innbinding.) Så det kan nesten ikke sammenliknes. 
Jeg prøvde meg nå uansett. Hentet symaskina til søstra mi og lot det stå til. Det var nok litt av et syn og se meg ved symaskina. Jeg satt med ekstra briller på. Og i tillegg forstørrelsesglass for å tre i nåla.
Kjole nr 1
Kjole nr 2

Heklinga gikk raskere enn forventa, så jeg rakk å lage en kjole til snuppa også på de 14 dagene. På kjole nr 1 så overså jeg der det sto i oppskrifta hvordan man skulle hekle halve stavgrupper. Så jeg gjorde min egen variant. Og jeg må si jeg likte det bedre. Jeg brukte original måten på kjole nr 2. Jeg tenkte ikke over at min "halv stavgruppe variant" ikke gikk så mye ut i bredden som original måten. Så det sammen med at jeg har heklet løsere på kjole nr 2 gjorde at snuppa sin vest blei noen cm breiere. Og det blei ikke fint. Det oppdaget jeg selvfølgelig etter alt var sydd på plass. Så da måtte jeg sy inn litt i sidene. Da blei kjolen brukelig. Heldigvis er kjolen som skal gis bort blitt veldig bra i passformen på vesten. :) Så får vi håpe den faller i smak. :)
Snuppa sto for valget av knapper og stoff til kjolene. Et bra valg av stoff må jeg si. Stjernene var jo supre å gå etter for å få satt sammen delene så kjolene ikke skulle bli vindskjeiv. For det bekymret meg litt hvordan jeg kunne være sikker på at skjørtet var like langt rundt hele veien.
Jeg lagde en liten splitt ned bak så jeg skulle være sikker på at kjolen ikke skulle bli for trang der sømmen går. Sammensnurpinga i livet blei som det blei. Jeg hadde en tråd og snurpe med samtidig som jeg sørget for at det blei likt med stoff foran og bak. At midt foran nede også blei midt foran på vesten. Det samme gjaldt i sidene også. Så fordelte jeg stoffet rundt så det skulle bli mest mulig jevnt fordelt. 

De som kan søm ser nok noen feil, men resultatet er over all forventning ut ifra mitt dårlige syn og min sykunnskap :)

4 kommentarer:

  1. Eg elske blå kjoler, syns det ble to flotte eksemplarer av den poppulære kjolen :)

    SvarSlett
  2. Nydelig ;)
    Eg er ikkje go på å hekle, så lurer på om det finnes enstrikkemønster som gjer samme nytten ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Jeg har sett noen bilder innpå strikkesia på facebook av dalekjolen i strikket variant. Men hva mønster de har brukt aner jeg ikke dessverre.