09 august 2013

Kurvstrikk

Jeg lagde en klut i KURVSTRIKK(link) Usikker på om det kalles kurvstrikk. Det blei etterlyst hvordan det gjøres. Så her kommer det. En kort versjon. 


Kurvstrikket klut


Jeg hadde 61 masker på pinne 4.5 med dobbel tråd av søstrene grene bomull. Det holdt akkurat ikke med et nøste. Måtte ha en liten bit av nøste 2 på fellinga av de siste maskene. Men med 59 masker burde et nøste holde. Kluten er ikke av de største. Jeg får ikke målt den, men den er nok ca 26 cm i bredda tenker jeg. Kurvstrikken gjør at arbeidet trekker seg sammen i bredda.
Jeg hadde 6-7 omg vrangbord før og etter kurvstrikk. Jeg beholdt 6 masker vrangbord i hver side oppover.  Sidemasker kaller jeg dem. Jeg felte av på toppen med rett over rett og vrang over vrang.
 


Diagrammet er bare over selve kurvstrikken. Det er bare en rad helt nederst som viser vrangborden som er. Det strikkes frem og tilbake. Midtmaskene gjentas på maskene mellom sidemaskene bortsett fra den ene maska/2 maskene som er vanlig rett/vrang i starten /slutten av midtmaskene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar