31 august 2013

Prins og prinsesse

Ene dagen tuppelura kjeda seg veldig lurte ho på om ikke jeg kunne lage noe til ho. Gensern jeg heklet på til ho var ikke det ho hadde i tankene. Men en prinsessekrone - der snakket vi samme språk. Ho ser jo for seg kronene de lager i barnehagen i tykkere papir med glitter og klistremerker, så ho fantaserte veldig om hva vi skulle ha på krona.  Jeg viste ho bilde av DENNE(link) hekla krona. Og sånn ville ho ha.  Vi gikk og fant ensfarget rosa garn (fiol) og tynt melert rosa heklegarn i garnlageret og satte i gang.

Det gikk veldig fort å hekle krona, men så var det å stive den av..... Jeg kokte opp sukkerblanding og la krona til bløt. Fant en boks den kunne stivne rundt. Men et eller annet gikk ikke helt bra. Krona blei ikke stiv. Jeg prøvde lim istede, men jeg valgte feil lim. Jeg glemte at det limet jeg valgte lager hvitt skum. Krona blei jo ikke seende ut. Enden på visa var at hele krona gikk i søpla og jeg gikk til innkjøp av ståltråd. En prinsessekrone hadde jeg jo lova ho.

Ensfarget rosa garn hadde jeg ikke mer igjen av, men lilla hadde jeg. Jeg gikk ut ifra samme mønster, men jeg hadde 2 omganger med fm nederst. Sammtidig dro jeg med meg ståltråd rundt og rundt. Også måtte jeg legge til en omgang etter man hekler de doble stavene på tvers. Ståltråden i lm buene måtte dekkes til. Istede for picot på siste omgang heklet jeg inn perler.
Snuppa blei så fornøyd da ho så krona på mårran at den måtte vi ha med ned i barnehagen. Men det var greit at jeg tok den med hjem igjen for å sette på mer perler.
Pynten falt i smak. Og et hjerte viser hva som skal være foran.
Jeg hadde ingen planer om å hekle en til, for krona var litt knot å hekle. Men så var det en liten gutt som også syns det var stas med krone. Da fant jeg fram ståltråden igjen, heklepinne nr 3 og et blått nøste med bomull sport og satte igang. 
Men denne gangen gjorde jeg ting litt annerledes. Jeg starta med å hekle fm rundt ståltråden, for så å vende dem opp ned, snu og hekle fm tilbake igjen. Da blei det 2 runder med ståltråd samlet inni nedre del. Det håper jeg gjør den mer stødig i nedre del. Festing med fm er styrket med å bruke dobbel fm her og der. Og de høye "tuttane" med doble staver på tvers er kortet ned. Mønster på kronene er å FINNE HER(link)
Jeg gjorde guttekrona litt smalere enn snuppa sin. Og det var nok litt uvant for minsten. Men det fant han en løsning på. Krona kan jo bare snues opp ned. :)
 Guttekrona måtte også ha noe mer perler som pynt. Den perleraden som går rundt hele er for å holde stavene oppe. Der er det nemlig ikke ståltråd. Pingvinen er guttekrona sitt hjerte, markering for hva som er foran og bak på krona. :)

8 kommentarer:

  1. Wow. Du er jo reine tusenkunstneren. Herlige kroner vedig for prins og prinsesse.
    Klem

    SvarSlett
  2. For noen søte kroner - dei her må være mye kjekkere enn dei i papp fra barnehagen. Ingen kroner som noen gang kan måle seg med dei her i ettertid vil eg tro. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sikkert det. Det eneste må være at det er klistremerker på dem kronene i barnehagen. Hehe

      Slett
  3. hei! har du oppskrift på krona?

    SvarSlett
    Svar
    1. I første avsnitt linker jeg til den opprinnelige oppskrifta. Men jeg har lagt til en omg og gjort min vri på den. Så hva jeg gjorde kommer etterhvert her. Det må bare skrives først.

      Slett