04 september 2013

Ståltråd krone.

Flere har etterlyst hvordan jeg lagde PRINS OG PRINSESSE KRONE(link) ved hjelp av ståltråd. Jeg gikk ut ifra et svensk mønster som er å Å FINNE HER(link). (trykk på orda med store bokstaver for å få opp oppskrifta) Mønsteret er også å finne HER(link) men der må man trykke seg selv videre.

 Krone med ståltråd

Garn og pinne må man prøve seg litt fram. Jeg har brukt pinne 3 på alle, men det burde vært brukt tykkere garn og pinne 3,5 på den hvite krona trur jeg. Jeg syns bomull sport fra Gjestal som er brukt på den blå krona dekte best. Den lilla er en tråd fiol og en annen tynn rosa melert tråd. Det hvite garnet manglet magebelte, så det er ukjent. Men den også er sammen med det tynne rosa melerte garnet.  
Men viktigst av alt, man må ha en bunt ståltråd. Jeg kjøpte på Jernia. 0.8 mm tykk.

Forkortelser:
- fm = fastmaske 
- lm = luftmaske  
- kjm = kjedemaske  
- st = stav   
- *-* = Gjenta ut omgangen/runda

- Lag en sirkel av ståltråden som passer ungens hode, og la ståltråden gå litt om hverandre i skjøten. Pass på så det ikke er noen spiss som blir pekende innover mot hodet under bruk. Husk at garnet bygger noe innover også.
Pass på at ståltråden er like stram i alle «ringene» som blir etterhvert som krona vokser oppover.

1: - Lag en løkke på tråden, 1 lm rundt ståltråden. Begynn å hekle over skjøten på ståltråden. 90 fm rundt ståltråden. Fest med kjm i 1. fm, 2lm.
2 : - Vend hele sirkelen opp ned så fm fra forrige runde fremdeles har rettsiden ut. La lm være på innsiden av krona.  Ta med ståltråden rundt, 90 fm rundt ståltrådene fra denne og forrige runde. Fest med kjm i 1. fm.
3: - *9 løse lm om ståltråden, kjm i maske 6 fra siste nedstikk.* (15 lm buer)
4: - Ha med ståltråden 6 fm av 10 fm opp første lm bue *10 fm om lm bue, dobbel fm via kjm forrige runde og fm nedenfor der igjen* . Klipp tråden.

5: - Start i lm buen ståltråden kommer ut. Ha med ståltråden rundt. *kjm i fm nr 6 på buen fra forrige runde, 5 løse lm om ståltråd* Fest med kjm i 1. kjm.
Dobbel fm via kjm + lm bue
6 : - Ha med ståltråden. Hekle i lm buene fra forrige runde.

5 fm, 1 dobbel fm via lm bue + kjm forrige runde. (første lm bue) *1 dobbel fm via kjm forrige runde + lm bue, 4 fm, 1 dobbel fm om lm bue + kjm forrige runde.* Fest med kjm første fm.

7: - 5 lm om ståltråden, * st i maske nr 3 fra siste nedstikk, 2 lm om ståltråden* Fest med kjm i 3. lm av de 5 lm i starten. (stav nr 2-4-6-8 osv er på toppen av sikksakkborden nedenfor)

8: - Ha med ståltråden rundt. *2fm om 2 lm forrige runde, dobbel fm via lm og st*
9: - * 9 løse lm om ståltråden, kjm i maske nr 6 fra siste nedstikk, 8 eller 14 lm (uten ståltråd)Tell 5 masker opp lm raden og hekle 1 dobbel st der og i de 4 neste lm ned til kjm igjen =5 dobbel st. Kjm neste maske, 9 løse lm om ståltråden, kjm i maske nr 6 fra siste nedstikk. * (7 dobbelstavgrupper)

Luftmaskeraden uten ståltråd avgjør høyden på buene på krona.  8 lm blir som på blå krone og 14 lm blir som lilla og hvit krone.

10: - Ha med ståltråd 6 fm av 10 fm opp første lm bue. *10 fm om lm bue, kjm i begge festene til dobbelstavgruppe (2 kjm) 10 fm om lm bue, dobbel fm i kjm og rundt hele fm rad* Fest med kjm. Klipp tråden.
11: - Begynn i lm buen ståltråden kommer opp. Ha med ståltråden rundt. *Kjm i maske 4 bakover fra kjm 1 ved dobbelstavgruppe, 2lm, 6 eller 16 st i toppen av dobbelstavgruppe, 2 lm, kjm i maske 4 forover fra kjm 2 ved dobbelstavgruppe, 9 løse lm rundt ståltråd* Fest med kjm.  
Antall st i toppen av dobbelstavgruppe kommer an på antall lm som blei valgt da dobbelstavene blei heklet på runde 9.
12: - Ha med ståltråden rundt. *2 fm om 2 lm, enten 3 fm + perle + 3fm eller 4 fm + perle + 4 fm + perle + 4 fm + perle + 4 fm i staver. (ta med ståltråd fra forrige runde på første fm over st), 2 fm om 2 lm, dobbel fm via kjm og om lm bue nedenfor, 5 fm + perle + 5 fm om lm bue, dobbel fm via kjm og om lm bue nedenfor* Fest med kjm.
- Før de siste fm hekles så klipp ståltråden og stikk den igjennom og bøy bakover. Så hekles det over.
Om krona er mer stødig med dobbel fm her og der kan jo variere ut ifra hvor hardt man hekler. Men har man tiden for seg og vil gjøre krona mer fast så anbefaler jeg å sy med tynn tråd i sikksakkbordene og feste det enda bedre i hver «sving» ved å ta noen runder rundt alt av ståltråd som møtes der. Perler i stavraden mellom sikksakkbordene trengs også siden det ikke er noen ståltråd i stavene som går ned der.

2 kommentarer:

  1. Jeg har også en ivrig prinsesse;) Takk for link!! ... og tegna traktor mønster i forrige innlegg!