02 oktober 2013

atter en gang traktor variant...

Da var det blitt ullsett inspirert av den originale mariusgenseren igjen. Varianten med rundfelling. Jeg bare putta inn TRAKTOR(link) istede for kryssa. På den nederste varianten har jeg lagt til en maske ved rattet. Slik at den er over 3 masker. Maska før , den ovenfor panseret, er også blitt en del av rattet.


Det første settet var en bestilling. Gutten min er like gammel som gutten som skal bruke settet, derfor prøvde han min settet på før det fikk seg en vask. Garnet som er brukt er smart og trysil superwash.


Jeg hadde egentlig ikke tenkt å strikke ulltøy til ungane mine for vinteren annet enn en ullbukse til storesøster. Men etter en prøverunde på lillebror så det dårlig ut for sesongen. Bare 1 genser var litt stor og resten var ikke mer enn akkurat passe. Så da tenkte jeg en traktorgenser med matchende bukse kunne bli bra til han . 
Garnvalget falt på karisma. Jeg hadde fått de grå og hvite nøstene som var til overs etter mamma strikka like gensere til alle gutte barnebarna. + jeg hadde 5 nøster av gråtonen selv. Noe grønt var igjen etter et annet prosjekt. Jeg tenkte jeg ville ha grønn traktor, men grønt blei veldig lite synlig mot det grå. Istede for å irritere meg over det i etterkant så rekte jeg opp hele traktoren og strikka på nytt med hvit.


Når genseren blei ferdig opptaget jeg at den var jo alt for stor for gutten min. Genseren var heller mer passe til storesøster. Bare litt korte ermer. Ennå jeg trudde jeg hadde fulgt måla rett. Jeg kan jo ha blingsa litt. Men trudde ikke det. Jeg skyller heller på at karisma er noe tykkere enn smart og at det utgjør de få cm genseren blei alt for lang.
Planen var egentlig at genseren bare fikk ligge å vente en vinter. Til lillebror vokste inn i den. Men så har jeg snille mennesker rundt meg som kom med masse ulltøy som var blitt vokst ut av. Jeg har fått yttertøy fra samme hold tidligere. Ho har en gutt som er i passe størelse til ullgenseren. Så da klipte jeg opp og gjorde ermene lenger og strikka ullbukse til. Så får vi håpe hennes gutt kan holde seg varm med dette ullsettet.

Dette er også bidrag til PINNEKROKENS UTFORDRING(link) for oktober. Tema "noe som varmer"
Mønster er marius-genser med rundfelling, bare tatt vekk kryssa. Ullbuksa er egen variant ut ifra dalegarn sin bukse til dyreparken genserne.

Den blå masken er lagt til ved rattet på den grå, hvite og grønne genseren.

6 kommentarer:

  1. Så lekkert et sett du har laga.
    Klem

    SvarSlett
  2. Nok en gang kult traktor sett fra deg!! Med lillebror i hus blir det nok mer traktorstrikk på meg også;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Traktor er poppis hos småguttane. :)

      Slett