27 november 2013

Maling på lys.

En dag jeg gikk en liten tur svirra tankene avsted. Jeg grubla egentlig litt på julegaver til den eldste generasjonen i familien. De har jo alt, og ønsker seg aldri noe. Men en liten ting fra ungane må dem få. 

Tidligere har de fått 
- Konfekt med egenlaga boks, ( Gitt før ungane kom til verden)
- Kubbelys med bilde av ungen/ungane på. Printet ut bilde på tynt japanpapir og smeltet inn i lyset.
- Et bilde ho eldste hadde mala hvor jeg lima på et foto av hver av de 2 på maleriet. Maleriet var jo abstrakt, så å plasere foto der funka fint.Og det hele plasert i en ramme. Minsten mala ikke for han var bare 1 mnd da.
Jeg var også innom tanken at de kunne male på lerret. Men nei, ikke det heller. Og kubbelys med fotografi av ungane på blei gitt som julegave i fjor. Men så kom det til meg. Vi kunne jo prøve å male på lys! Så det gjorde vi. :) 

Vi brukte akrylmaling fra søstrene grene. Vannbasert maling. Kubbelys med diameter på 7 cm. Lengde 12 og 15 cm. Lysa er kjøpt på nille og europris.


Minsten var mest ivrig på å ha masse maling på toppen av lysa. Og den ene veika blei jo dynka i maling. Maling inni hånda var jo også mer gøy enn å male på lyset. :)
Snuppa derimot mala på siden. Det blei noe på toppen der også, men ikke de mengdene som han andre hadde på lysa sine.

Men så er det det med å brenne lysa da. Hvordan malinga takler flammen. Så test-brenning av lys måtte til. :)



Vi testa først ut dette lyset. Og det brant fint hele veien. Malinga bare forsvant ettersom lyset brant ned. Det la seg ikke i det flytende stearinet. Det var noe tykkere lag med maling her og der, men det gjorde ingen ting.



Men minsten la ifra seg masse maling på toppen av lyset, og ikke minst på veika. Så da måtte det brennes litt mer lys. Og det lyset med rosa på ville snuppa at vi skulle ha, så da fikk det brenne sammen med test-lyset. Det skjedde ingen ting med at veika var full av maling. Men malinga på veika kan være greit å tørke vekk.
Ettersom det brant nedover la malinga seg oppå stearinet bare. MEN jeg flyttet lyset etter det hade brent lenger ned enn dette bilde viser. Da hadde lyset brent en stund og hadde fått stor stearindam rundt flammen. Det skumpet litt da jeg flyttet lyset, og da brant noe av malinga, men det stoppet i kanten. Ikke noe dramatikk i det. Det var en liten flamme som brant bort noen strimler med malinga den fikk tak i , men det stoppet av seg selv ved kanten av lyset. Der stearinet er i fast form igjen.
Videre har det brent fint, og malinga har gradvis forsvinni, uten at det har vært flamme innvolvert.






Vi testes også ut maling på telys. Og der også bare lå malinga seg oppå stearinet hele veien ned. MEN maling på veika ga fra seg små gnister når vi tente telyset. Derfor det kan være greit at veika er ganske så malingsfri. :) Og malinga er lett å fjerne så lenge den ikke har størkna helt. Det er bare å ha vann på papir og gni litt så forsvinner det meste. Noe farge blir igjen, men det er fint lite. Jeg tørket også vekk maling fra et kubbelys, for det blei helt feil det vi gjorde. Da blei det svakt pigment igjen på lyset, men vi kunne fint ordne nytt av det som gikk galt ved første forsøk. :)

2 kommentarer:

  1. Så fine de ble, skikkelig dekorativt og morsomt.
    Tusen takk for at dere testet "brannsikkerheten" her, synes det kan være litt skummelt - men tydeligvis ikke her. Lurt å bruke vannbasert maling!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg syns jeg måtte teste "brannsikkerheten", selv om jeg tviler på at lysa blir brent av den eldste generasjonen. Jeg måtte hvertfall teste ut med masse maling på toppen siden minsten var så gavmild med maling der. Vi brukte vannbasert maling. Og ikke blei det lukt heller. :)

    SvarSlett