01 desember 2013

Adventskalender

Jada. Advent er her i igjen. Og da er det tid for kalender. :) Ungane får pakkekalender, men ikke i den skalaen som jeg akkurat leste om på VG nett. Flere 1000 kroner på en kalender er uhørt her i huset! Her får de noen sokkepar, noen små lekebiler til minsten og hårspenner til snuppa. Men det er mest av smågodt. 1-2 biter smågodt som er pakket inn i aluminiumsfolie før vanlig gavepapir.
Men det jeg ville vise er adventskalenderen jeg lagde til mannen for mange år siden. Kalenderen er den samme gjennom åra, bare innholdet som fornyes. Men pga et uhell så er kalenderen også fornyet. Kalenderen var egentlig en krans som skulle  henge fritt så sirkelen var vannrett. Så hang det 24 små gaver nedenfor. Opphenget var laget så det kunne justeres så kransen fremdeles hang vannrett ettersom gavene forsvant. Jeg veit jeg hadde et bilde av kransen hengende med gaver på. Men det bilde finner jeg ikke igjen, så det må jeg ha sletta.  

Her vi bor nå har jeg ikke noe sted å henge kalenderen i vannrett posisjon. Så jeg tenkte prøve henge den på veggen, men spikeren jeg prøvde henge kransen på stakk tydeligvis for lite ut fra veggen. Hele kransen deisa i gølvet og delte seg i 2 små og 2 store deler. Det må tydeligvis ha vært et svakt punkt på "skjelettet" til kransen - en sirkel av tre.  Så der sto jeg med 4 biter i stede for en rund krans. Da var det bare å knyte opp de røde bånda og sløyfa, og ta løs de 2 grønne remsene som var surra rundt tresirkelen.
Heldigvis hadde jeg ikke festa på gavene ennå. :) Så etter et overblikk over situasjonen fant jeg ut at de 2 lengre bitene kunne jo brukes. Det var bare å flytte over de øyeskruene som var på de små delene så det blei 12 øyer på hver av de 2 store delene av sirkelen. Få surra på de grønne remsene og knyti rødt bånd på så kalenderne kan henge på veggen. Og i stede for 1 pakke i hvert øye, er det 2. Da får jeg også et sted å henge mine små godbiter. :) Så her nytes det en liten godbit hver dag fram til jul.

2 kommentarer:

  1. Hei hei :)
    Du vant blogcandyen min.
    Se her: http://www.bekkibjarnoll.com/2013/12/vinnerene-av-blogcandyen.html

    Send meg en mail med adr på rebekka.bjarnoll@gmail,com

    Klem fra Bekki

    SvarSlett