17 desember 2013

Julestrømper


Da kan julenissen komme innom natt til julaften. For nå har ungane fått julestrømper. De andre årene har ho eldste hatt min julestrømpe med kosebamse på toppen. Den strømpa jeg fikk etterhvert som unge. Han minste har ikke hatt bruk for julestrømpe før nå siden han ikke har skjønt noe. Men nå skjønner han litt mer, og da tror jeg det blir rabalder om den ene av dem har julestrømpe med kosebamse på. 
Jeg har prøvd og feila litt før jeg fikk formen jeg ville ha. Jeg ville ha en mer rund hel og tenkte at sånn hel jeg bruker på de TOVA ULLSOKKENE(link) ville bli for kantete. Så jeg prøvde på noe annet på helen. Noe i samme gate som når man feller til rund tupp på votter. Men man ser jo på bildet her at det blei ganske misslykket. :) Strømpa ser jo bare ut som en litt vindskjeiv pose til ukjent formål. Jeg syns strømpa blei for brei. Men mann min syns den kunne funke fint som julestrømpe for han. Og ja, nissen har vært her på forskudd, for det er alt innhold i "strømpa". 


Jeg ga julestrømpa et nytt forsøk. Jeg minsket antall masker, gjorde borden kortere og skaftet lenger frem til helen. Jeg brukte samme type hel som på ullsokkene, men hadde breiere "underside". Jeg forlenget fotdelen og felte til rund tupp.  Og resultatet blei fult bruklig syns jeg.  Så da var det å begynne på en lik til minstemann også, med noen små justeringer. 

Dette er hva jeg gjorde. :) 

*mønsteret skal ikke brukes til salg på noen måte*

Bunnfarge 3 nøster artic. Mønsterfarge 1/2 nøste fritidsgarn
Liten rundpinne og strømpepinner 6mm.

Legg opp 56 masker i bunnfarge og strikk 3 omganger 1 rett 1vrang. 

 Strikk 3 omganger rett, hvor det på omgang 2 økes til 60 masker. 14 masker mellom hver økning. Strikk mønster. Forskjellen er borden før og etter hjertet. På omgang 2 etter mønsteret minskes det til 56 masker igjen. Strikk totalt 35 omganger etter mønsteret før hel.
En lett måte og holde styr på antall omganger er å la en tråd følge med etterhvert som det går fremover, og la den gå foran og bak arbeidet hver 5. omgang. Bare å telle trådene som krysser fra sist tråden blei lagt foran eller bak arbeidet.

Omgangskiftet fortsetter å være midt bak på strømpa over helkappa. Og det er hel over 24 masker. Så strikk først 12 masker rett i vanlig rettning, snu Den første maska løftes av på alle radene på helkappa fra nå. Strikk 24 masker vrangt tilbake igjen. Snu og strikk rett over 24 masker. Fortsett til det er 24 rader på helkappa. Stopp fra rettsiden der omgangskiftet er. Nå begynner undersiden av helen. Og jeg har her 7-10-7 masker. (10 masker som danner bunnen. 7 masker på hver side som skal strikkes inn) Strikk 4 masker rett, strikk 2 masker vridd rett sammen. 6 masker står igjen på venstre pinne. Snu. Strikk 9 masker vrangt så 2 masker vrangt sammen. 6 masker står igjen. Snu. Strikk 9 masker rett, 2 masker vridd rett  sammen, 5 masker står igjen. Snu. Strikk 9 masker vrangt, 2 masker vrangt sammen. 5 masker står igjen. Snu. Fortsett å felle slik til alle maskene er strikket inn og du har 10 masker på pinnen.
Strikk fra rettsiden fram til omgangskiftet midt under foten. Midten av de 10 maskene. Herfra telles de neste omgangen før felling til tå.

Strikk de 5 første maskene fra helen og plukk opp 12 masker i yttermaskene på helkappa.






Før man begynner å strikke over de 32 maskene som har stått på vent, så hent en løkke fra endemasken fra helkappa (pil 1) og strikk den rett sammen med første maske (pil 2)
På andre siden så løftes maske 32 bare over til høyre pinne så man kan hente en løkke fra helkappa der også (pil 1) Sett den og maske nr 32 (pil 2) tilbake til venstre pinne og strikk dem vridd rett sammen. Dette gjøres for å unngå stort hull.
Videre plukkes det opp 12 masker langs endemaskene på helkappa og strikker de 5 siste maskene.  
Det var omgang 1 på fotdelen. Nå skal det felles inn til 56 masker igjen.
Omgang 2: Strikk 16 masker rett. 2 masker rett sammen. 30 masker rett, 2 masker vridd rett sammen, 16 masker rett.
Omgang 3 rett over alle maskene. Alle oddetall omganger er rettmasker
Omgang 4: Som omgang 2, bare at det er 15 masker rett først og sist på omgang.
Omgang 6: Som omgang 2, bare at det er 14 masker rett først og sist på omgangen
Omgang 8: Som omgang 2, bare at det er 13 masker rett først og sist på omgangen.
Omgang 10:  Som omgang 2, bare at det er 12 masker rett først og sist på omgangen
 
Felling blir seende slik ut og havner ut ifra der hvor det strikkes 2 masker sammen på første omgang etter helen er ferdig.

Videre er det rettstrikk i 20 omganger til. Totalt 30 omganger før felling til tupp innkludert omgangene maskeantallet reduseres.

Fell til tupp på denne måten. Kjekt å fordele maskene på strømpepinner etterhvert.
Omgang 1: *12 masker rett, 2 masker rett sammen* gjenta ut omgang.
Omgang 2: rett over alle masker
Omgang 3: *11 masker rett, 2 masker rett sammen* gjenta ut omgang.
Omgang 4: rett over alle masker.
Omgang 5: *10 masker rett, 2 masker rett sammen* gjenta ut omgang.
Omgang 6: rett over alle masker.
Videre felles det hver omgang til det er 8 masker igjen.2 masker på hver pinne. Antall masker før 2 rett sammen minsker med 1 hver omgang. Dra tråden igjennom de siste maskene og lukk tuppen. fest tråder. Lag en hempe i skaftet ved omgangskiftet om det ønskes.

Grønn strømpe før toving

Begge strømpene ferdig tovet.














Jeg må ha strikket fastere på den grønne strømpa. Eller fargene må ha ulik toveeffekt av 1 vask på 40 grader. For antall omganger er likt på begge, men den røde strømpa er større en den grønne strømpa. Så vi får se hva nissen finner på, om den røde strømpa får seg en vask til eller ikke før jul.  hoo-hoo-hoo  ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar