16 desember 2013

Løshalser igjen


 Da var det blitt noen løshalser. Men denne gangen med lengre halsdel. Jeg har egentlig gjort som i DENNE OPPSKRIFTA(link). Jeg har bare forlenget halsdelen en del. Halsen måler 14 cm før klaffene begynner.
Snuppa prøver på denne løshalsen så jeg fikk sett hvordan den sitter. Videre fikk den en vask før vi pakke den inn og ga den i bursdaggave.
Videre blei det disse 2 her strikka. På alle 3 halsene har jeg brukt garnet merino extra fine fra drops. Garnet jeg syr maskesting med er tynnere garn, og da har bunnfargen lett for å skinne gjennom dessverre. 
Hello Kitty motivet ligger I DETTE INNLEGGET(link) 

Dette er også et bidrag til PINNEKROKENS UTFORDRING(link) for desember- mens vi venter.

Her følger hva jeg gjorde på denne løshalsen:



*oppskrifta skal ikke brukes til salg på noen mate* 

Pinne 2.5 -3 -3,5
Enkel tråd merino ekstra fine. Rett over ett nøste. (55-60g)

Størrelse fra 2 år og oppover

Legg opp 80 masker på pinne 2.5 og 3 sammen. Fjern den tykkeste pinnen etterpå. Strikk ca 7 cm 2rett 2vrang med pinne 2,5. Bytt til pinne 3 og fortsett med 2rett 2vrang til ca 12 cm. 
Øk 1 maske i hver 2rett = 100 masker. Fortsett med 3 rett 2 vrang. 
1 omgang rett over alle masker når arbeidet måler ca 13,5 cm, så *strikk 40 masker rett, fell 10 masker med vrangmasker.*Gjenta *-*. 

Framstykket/bakstykket 
Bytt til pinne 3,5
Omgang 1: rett (fra rettsiden) 
Omgang 2: 1rett -2rett sammen -3rett, vrangmasker til 6 masker igjen, 3rett -2rett sammen -1rett.
Gjenta omgang 1 og 2 2 ganger til. = 34 masker.
Det strikkes videre rett på retten og 5 masker rett i hver ende på vrangsiden (riller) Resten av maskene vrang på vrangen.
Totalt 13 riller, hvor de siste 5/4 rillene er over hele framstykket/bakstykket.(Valgfritt antall riller.)


Jeg vil gjerne se bilder om noen strikker denne, eller har oppskrifta som utgangspunkt til egen variant. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar