25 desember 2013

Marius på rekke og rad.

Mariusmønsteret var veldig i vinden hos meg denne høsten som var. Siden jeg har skrivd på dette innlegget etterhvert som klærna kom av pinnen begynte jeg egentlig å skrive at det var totalt 4 plagg, så økte jeg til 5 plagg, så 6 plagg, men neida. 4 dager før jul begynte jeg på det 7. mariusplagget som var til lillemann. En vest han kunne bruke på julaften. På lille julaften på kvelden fikk vesten en vask. 5 av de 7 plagga er julegaver.
Først ut i rekka var en damegenser med rund sal. Den var en bursdagsgave til min søster. Her har jeg brukt garnet rubin fra spar kjøp. Halsene på mariusgenserne med rundfelling er vell vide syns jeg, så jeg gjorde halsen mindre enn oppskrifta sa. Men etter litt bruk og tilforming av genseren kom det ønske om å gjøre halsen enda litt mindre. Noe som var fort gjort å gjøre. :)
Videre kom disse 2 genserne her ut fra pinnene. Julegave til nevø og niese på mannen sin side. Bunnfargen er brun. Ca størelse 10 år på begge. Garnet er karisma fra drops. Jeg er litt spent på hvordan det garnet holder seg. 
Så fant jeg ut at ei venninne kunne få tova votter til jul. Men for å gjøre litt mer ut av det enn ensfarga la jeg inn litt mariusmønster på vottene også. Mønsteret kan jeg jo nesten utenatt nå. Så det var fort gjort å flette inn mariusmønster i votteoppskrifta jeg bruker. Garnet jeg brukte er fritidsgarn.
 Sist i rekka, trodde jeg hvertfall.... kom en vest til en laaang mann i originalfargene blå, hvit og rød. Fargene kommer ikke helt rett fram på bildet. Jeg må si at å strikke mønster fram og tilbake gikk egentlig overraskende greit. Det gikk litt seint, men det gikk fremover sakte men sikkert. Ferdig til jul blei den hvertfall!! Garnet som er brukt er senjagarn.
Jeg hadde jo mer garn igjen etter mariusvesten, for mamma tok med mer enn nok garn når ho kjøpte inn garn for meg. Så heeeelt til sist blei denne puta strikka. Men for å bryte litt fra originalfargene tok jeg knall blå som farge nr 3. Det er alpaca garn fra drops. Puta er en liten ekstra gave til mamma. Pappa får jo TOVA SOKKER(link) med mariusmønster på. Like greit å holde seg i mariusbølga som er over meg. :)
Puta blei visst ikke siste mariusplagg likevell. For jeg hadde jo nesten 2 nøster blå senja garn igjen... :) Og mer knall blå alpaca garn. Da tenkte jeg at minsten kanskje hadde trengt en vest til jul. Han har nemlig vokst ut av vestene sine fant jeg ut etter en nærmere titt i skapet. Sent fredag kveld starta jeg på vesten. Og jammen blei jeg ikke ferdig mandag kveld, lille julaften, og kunne gi den en vask. Da var vesten tørr til neste ettermiddag og julefeiring. :) Men minsten ville ikke ha på seg verken vest eller slips på julaften. Men på 1. juledag var det greit. :)
På de fleste plagg som forlater hjemmet har jeg fra i våres hatt med en slik lapp "Laget av Linda"  - En liten merkelapp med info om garn, hvordan plagget bør vaskes og tørkes. Det tenkte jeg kanskje kunne være litt kjekt. Også er det forhåpentligvis koseligere enn å sende med et magebelte fra garntypen. :)