11 desember 2013

Tova sokker

Da var det blitt noen flere tova sokker. Sokkene skal gis bort til jul. Men dem som skal ha sokkene er sjeldent på nett. Så da kan jeg dele dem innpå bloggen her alt nå. :) Skulle kommende eiere forville seg innpå her og se sokkene før julaften så får de bare undre seg på om et sokkepar er til seg. :) 
Jeg har strikka en del mariusmønster i det siste. Så for å få en variasjon så tok jeg fanamønster på ene paret. Da fikk jeg også testet ut toveforskjellen mellom artic og fritidsgarn i forhold til stripene nedover foten. Mønster med 2 farger gjør plagget strammere der mønsterradene er så derfor lot jeg være å ha med lusa nedover foten. Jeg testet også ut forsterket hel. Det vil si at på annenhver rad (fra rettsiden) strikkes bare annenhver maske på helkappa. (Garn: turkis fritidsgarn og blå artic)
Forsterket hel tova helt greit, men den trakk sammen mye mer i lengda enn vanlig hel uten den metoden. Så på neste par la jeg til 2 rader til før jeg strikket undersiden på helen. Det hadde sikkert vært helt bra i forhold til lengden. Men disse sokkene her tovet ikke som det pleier på første vask, så de måtte en tur til i maskinen. På runde 2 burde jeg ikke hatt med buksa som bruker være med på tove-vask. Sokkene var nemlig blitt tovet litt for mye. Men etter en iherdig strekking av sokkene i alle retninger har dem blitt i rett størelse. Håper jeg hvertfall. :) (Garn: Turkis og lys grå fritidsgarn og grå artic)
3 og siste sokkeparet før jul er en liten ekstra gave til pappa. Og da veit jeg at å bruke opp litt restegarn går helt fint. Her testet jeg ut hvordan det funker å ha 2 farger på helen, slik at det blir mer garn å slite vekk på helen før sokkene er brukt opp. Den helen likte jeg ikke. Jeg måtte strekke den mye i bredda etter toving. Men nå har jeg hvertfall testa ut det også. :) (Garn: lys grå, grønn, blå og melert rød fritidsgarn og mørk blå og grå artic)

Mønsteret til selve sokken uten fana eller mariusmønster er å FINNE HER(link) Dette er også et bidrag til PINNEKROKENS UTFORDRING(link) for desember - mens vi venter.