24 januar 2014

Flere bobler

Fargene er feil her, det er mørk lilla
Da var det blitt flere bobleluer. :) Eller egentlig bare 1 til, nr 2 er på pinnen ennå. Og den lua blir gjort ferdig når det passer sånn. Litt andre ting som må gjøres ferdig først. Men det var jo en lue som magla dusk sist jeg skreiv, så da føles det som det er 2 stk som er ferdig. :)
Da håper vi at 2 stk jenter bli fornøyde med luene sine. :)

Jeg tenkte også jeg skulle dele hvordan jeg feller til toppen. For hvordan selve lua strikkes er jo egentlig ganske greit. Hvordan andre gjør det aner jeg ikke. Jeg har ikke giddi å kjøpt noen oppskrift, men heller prøvd meg fram på fellinga. Så håper jeg ikke "stjeler" noens måte nå, og deler det gratis.


Når det nærmer seg lukking/hel lengde på lua feller jeg som diagrammet viser. Den hvite streken på bildet av lua viser hvor jeg strikka 2 rett sammen første gang. Det blir 2 boblerader til etter der.  Men det funker bare om det er 104- 112- 120 masker. Øke/minske 8 masker. Antall bobler pr omgang må være delelig på 2. Etter siste rad med kontrastfarge strikker jeg 1 omgang med bunnfarge, så en omgang hvor jeg har 1 rett 2 rett sammen ut omgangen. Deretter 1 omgang bunnfarge før jeg klipper tråden og trer den igjennom alle maskene og lukker. Og etter en vask så blir fellinga enda bedre syns jeg. Former seg bedre på en måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar