29 januar 2014

Sokker

Da har jeg prøvd meg litt på sokker. Jeg har tidligere bare strikka ensfarga sokker eller med striper.
Først i rekka blei et par marius sokker. Jeg gikk ut ifra sokkeoppskrifta i mariusboka. Men jeg har brukt melert fabel og babyull på pinne 2.5 istede for smart. Jeg justerte bare maskeantallet og kunne strikke mer av mariusborden.
 Så blei det en liten utfordring. Mønster over hele sokken. Nå med garnet perfect og pinne 3. Jeg har muligens sokkeoppskrift liggende om jeg hadde bladd igjennom alt jeg har liggende av oppskrifter. Men det gjorde jeg ikke. Sokkene skal være til mann, så jeg ville ikke ha blomstergreier. Mannen godkjente mønstervalg før jeg gikk løs på oppgaven. Selve mønsteret på sokken og justering av masker etter helen gikk greit. Jeg prøvde også ut forsterket hel. Fellinga til toene derimot blei en liten utfordring, for jeg liker ikke de spissene som blir. Men etter prøving og feiling blei første utkast greit, men kan få forbedring. 
Mannen min godkjente som sagt mønstervalg før jeg begynte. Og etter å ha prøvd sokkene på ville han også ha sokker, men i motsatt farge. Så jeg sendte han på garnbutikken etter mer perfect garn. Jeg gjorde noen små forandringer på skaftet og felte til toene litt anderledes. Ellers er de like. 

Jeg testet også ut hvordan resultatet endrer seg i forhold til hvor mønsterfarge og bunnfarge er plasert på fingeren. På begge sokkene har blå ligget nærmest strikketøyet og svart lengst vekk fra strikketøyet.
Siden fargene har sin faste plass så blir baksiden også veldig bra. Mønsteret er lett å se på vrangsiden også. :)

4 kommentarer:

  1. Så mye fint du strikker! Likte spesielt godt de blå/svarte sokkene, nydelig mønster! Legger meg til som følger her, kom gjerne og besøk meg ;)

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig ord. Jeg stikker innom og ser hos deg. :)

      Slett
  2. En liten utfordring? Syns du har avansert skikkelig fra ensfargede/stripete sokker, jeg! :)