16 mars 2014

Revelue og kattelue

Ungane fikk noen luer de var veldig fornøyd med å få. Så her kommer oppskrifta. En revelue og kattelue. Grunnoppskrifta kan helt sikkert også brukes til ol lua siden jeg har brukt dobbel tråd baby-ull her også. Men bare gjøre den lenger. Og uten ører selvfølgelig :)

*Oppskrifta skal ikke brukes til salg på noen måte. *

Størrelse 2 og 4 år
Hodeomkrets ca 48 cm og 51 cm.
Heklekrok 5 til lue og 4,5 til ører
Garn: litt over 50g baby- ull i hovedfarge og liten rest til ører og kontrast stripe nederst på lua.
Fm =fastmaske. Kjm= kjedemaske. Lm= luftmaske

Det brukes dobbel tråd med baby- ull og det hekles med fm. Annenhver fm hekles i fremre og bakre ledd. Jeg startet omgangene med fremre ledd. Luene hekles likt nesten hele veien. Bare en ekstra økning på 4 år.

- Magisk ring. 8 fm om ringen.
- Nå begynner det med fremre og bakre maskeledd. Der det økes hekles det i fremre og bakre maskeledd på den aktuelle maska det økes i.
- Øk i hver maske. 16 fm.
- Øk i hver 2. maske. 24 fm.
- 24 fm.
- Øk i hver 3. maske. 32 fm.
- Øk i hver 4. maske. 40 fm
- 40 fm
- Øk i hver 5. maske- 48 fm
- Øk i hver 6. maske. 56 fm
- 4 år: Øk til 60 fm.  Øk i hver 14. maske.
- Hekle 56 /60 fm rundt og rundt til lua måler 18 - 19 cm. Eller ønsket lengde. Ønskes kontrastfarge nederst så bytt farge før hel lengde.
Omgangskifte nedover lua

Jeg har en sikkerhetsnål som markerer siste maske på omgangen. Ved fargeskifte bytter jeg farge før siste løkke trekkes gjennom på omgangen før ny farge.

ØRER

Det er en liten forskjell på katteørene og reveørene. Men de er nesten like. Nå hekles det i hele maskeleddet. Og med heklekrok nr 4,5. Fremdeles dobbel tråd.

Begynn med bunnfarge og lag bunnen på øret.

- Lag en løkke og hekle 10 lm. Hekle i andre maske fra nåla 1 fm - 7 fm i lmraden (= 8fm) - 3 fm i 1. lm - 7 fm - 2 fm i samme maske (der første fm er.) - kjm i første fm.

- Snu. Hekle i bakre maskeledd 11 fm. Hopp over masken ved pilen på bildet .  

- Snu. Hekle 11 fm.
- Snu. Hekle 10 fm
- Snu. Hekle 9 fm
(Ekstra lengde rev: - Snu. Hekle 9 fm        - Snu. Hekle 9 fm)
- Snu. Hekle 8 fm
- Snu. Hekle 7 fm
- Fortsett med snu og hekle 1 fm mindre helt til 2 fm. Klipp tråden, dra igjennom og fest den.
Ved minsking av antall masker begynn i masken ved pil 1. Ved samme antall masker som forrige omgang begynn i masken ved pil 2.

- Det står igjen 9 masker på bunnen. Bytt til fargen som skal være inni øret. Første rad hekles i bakre maskeledd. Start med å hente tråden gjennom første maske og en lm.  Hekle 9 fm.
- Snu. Hekle 9 fm
- Snu. Hekle 8 fm
- Snu. Hekle 7 fm
(ekstra lengde rev: - Snu. Hekle 7 fm. - Snu. Hekle 7 fm)
- Snu. Hekle 6 fm
- Fortsett med snu og hekle 1 fm mindre helt til 1 fm. Klipp tråden, dra igjennom og fest den.

Fest bakre og fremre del av ørene sammen ved å hekle fastmasker gjennom begge øredelene med bunnfarge. Start nede i høyre hjørne fra fremsiden av øret. Opp til toppen. 1 fm i toppen og videre ned ørekanten til venstre. Før man kommer helt ned må ullvatt i ønsket menge puttes inn. 

Fest ørene til lua. Jeg gjorde det på denne måten. Jeg sydde i maskeleddet fra bunnen til øret som ikke er heklet i.