21 mai 2014

Isbjørner

Jeg har 2 nevøer som er veldig opptatt av bjørner, og spesielt isbjørner. Så da guttane og mora dems kikka gjennom noen strikkeoppskrifter og fant rutemønster på isbjørn var valget lett. De ville ha isbjørngenser!!
Første utkast blei slik. Men den blei for lang i overdelen. Greit en ullgenser kan vokses inn i, men den her hadde grensa til "å drukne i genseren" istede. Jeg tok utgangspunkt i mariusgenser med rundfelling. Og selv om jeg har likt antall omganger etter ermer og bol er satt på samme pinne som i originalmønsteret, så blei genseren totale lengde lenger enn oppskrifta ville ha det til. Da valgte jeg den enkleste løsningen og minske en bord og heller felle fortere til hals. Genseren hadde nemlig fått seg en vask alt, så greit å ikke måtte rekke opp for mye. Jeg har også felt masker inne i isbjørnmønsteret.
Sånn blei resultatet etter opprekking. Da håper jeg at halsene ikke er blitt for vide. At genserene sitter bra på. Og at 2 tantegutter ikke klør av garnet som snuppa mi gjør. Men ho klør av alt,og ho klør spesielt veldig om ho egentlig ikke har lyst til å prøve plagget. Hehe.

7 kommentarer:

  1. For en nydelig genser!
    Kjempefine isbjørner - de ligner jo faktisk på isbjørner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja det er veldig kjekt at man ser det er isbjørn uten å bruke fantasien. :)

      Slett
  2. Skikkelig flotte Isbjørngensere du har strikka:))

    SvarSlett
  3. Hei :) Har du mulighet til å sende strikkeoppskrift med isbjørnene i damestr. 38 til Kristianefon_91@hotmail.com? Veldig fin genser!! :)

    SvarSlett
  4. Takk for det. Jeg kan nok ikke sende isbjørnen. Men den er lett å tegne av ut ifra bildet her om ikke annet. Og isbjørnen går over 36 masker, som vil si 2 stjerner i bredda på mariusmønsteret. (som er mønsteret jeg har gått ut ifra.) Men jeg kan avsløre at jeg har felt 1 maske mellom hver isbjørn på 6 omganger innen isbjørnene var ferdig strikka i høyden. Det var minimum 1 omgang mellomrom før en ny omgang med fellng.

    SvarSlett
  5. Nydelig genser !!

    SvarSlett