11 oktober 2014

Bloomsbury-genser(e)

Jada, jeg har strikka mer bloomsbury-mønster.

Først i rekka blei denne kortarma bloomsbury-genseren. På denne brukte jeg  pickles sitt summer wool garn, og det garnet traff på strikkefastheta til oppskrifta. (I hvertfall for meg i barneoppskrifta) Jeg må bare bruke mindre pinner på vrangbordene, for genseren blei altfor vid i halsen. Så alt sammen er rekt opp og ligger på vent til å strikkes på nytt. Først må jeg bare få gjort unna litt bursdag og julepresanger. :)
Videre prøvde jeg å bruke drops sitt cotton merino garn. Jeg har en varm datter, så rent ullgarn går ikke å bruke på "innegensere".  Der traff jeg ikke strikkefastheta. Men den blei fult bruklig for snuppa forde. Jeg husker ikke om jeg brukte oppgitt pinne eller gikk ned en halv størelse. Men jeg trur jeg brukte en halv pinnestørelse mindre.(5 mm)
Siden dette var en "test-genser" så brukte jeg opp litt rester av cotton merino garnet. Men jeg passet på at fargebytte er på samme sted på både bol og ermer. 

Det har også blitt en kortermet bloomsbury-topp til. Men den er gitt bort i gave. Jeg brukte cotton merino garnet her også, men gikk opp på maskeantallet og brukte pinne 4,5mm istede. Så denne har blitt fastere i fisken enn snuppa sin genser.

4 kommentarer:

  1. Flotte gensre, skjønner godt at du falt for det mønsteret. Og kjekt å høre om erfaringer med ulike garn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. ja jeg tenkte dele litt erfaring, for når jeg har forhørt meg er det nesten ingen som vil fortelle hva garn de brukte. Så jeg måtte bare prøve litt. Og reint ullgarn var uaktuelt her i gårn siden vi er varmblodig av oss og må ta av oss ullgensere inne. :)