17 desember 2014

Island

Jupp, for en mnd siden var jeg en helgetur på Island. Det var via blindeforbundet i Vestfold. Og det gikk derfor slag i slag med faglig innhold og litt tur ut for å være turister. Vi lå på hotell rett "utenfor" Reykjavik. -Gangavstand. Og "vegg i vegg" med en flyplass for småfly. Og utsikten fra p-plassen var blant annet til Perlan.
En "geysir" sprutet med jevne mellomrom i underetasjen der Perlan er. Selve spisestedet er i toppen. -Opp trappa.
 Noe av utsikten fra Perlan. Det går en terasse rundt hele kula.





På vei hjem, på veien til flyplassen, stoppet vi ved ulike steder. Det ene stedet var ved en varmekilde. Men hva det het der husker jeg ikke. Jeg sleit med forferdelig hodepine den dagen, så navnet på stedet gikk meg hus forbi.

Man kan jo ikke være på Island uten å handle med seg noe islands-ull hjem. :) Jeg kjøpte med meg noen nøster âlafossloopi. Men det var veldig merkelig å betale 520 kroner pr nøste. Men heldigvis islandske kroner. Det var vell rundt 2000 islandske kroner på 100 norske kroner. Jeg ville jo prøve ut garnet, så jeg tok meg en pause i julegavestrikking og pjona disse vottene til snuppa av knæsj rosa âlafossloopi. Til minsten kjøpte jeg signal-grønn/gul loopi til votter.

2 kommentarer:

  1. Det stedet med rød sand og varme kilder heter Krisuvik ;) Var der i 2011. Jeg var også på Island i høst i 6 hele dager. Elsker den øya der og har vært der 6 ganger nå

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for "oppklaring" :) Det var en veldig trivelig øy, og jeg kunne gjerne dratt dit flere ganger selv også ;) Men da vil jeg være mer turist

      Slett