06 mars 2015

Mer småstrikk...

Det går for det meste i småstrikk her for tiden. Bortsett fra en jakke med hello kitty på. Den nærmer seg sakte men sikkert ferdig den også. :)
Først ut blei denne lua her strikka. Den er lik en RØD LUE(link) som jeg strikket for noen år siden. Nå var en blå lue ønsket. :)

Så fikk jeg se noen fine votter inne på strikkesia på facebook. Det blei etterlyst om noen visste hvordan mønster det var på vottene. Det var "kjøpe" votter, og etter å ha søkt opp fant jeg ut at det var Johaug votter. Modell ÅSLIA MITTEN(link).
forsøk nr 1
Forsøk nr 2

Det ante meg hvordan jeg kunne få til de skrå maskene, så jeg måtte prøve og feile litt. Bare det å få rett antall masker måtte også prøves ut. Jeg brukte nemlig âlafosslopi som er et tykt garn. Og jeg strikket uten noe oppskrift. 
Vottepar nr 1 skrånet for fort, og jeg syns maskene blei for løse. Spesielt på vott nr 2 hadde jeg strikket litt løst. Så da måtte jeg prøve på nytt. 
På andre forsøket brukte jeg tynnere pinner.  Der syns jeg skråmaskene har blitt mer riktig. Og jeg tror også mønsteret mellom hver "skrå" har blitt mer som på Johaug votten. Mønsteret er vanskelig å se på vottene mine på grunn av garnet er litt "hårete".
Øverst forsøk 1, nederst forsøk 2. 
Begge votteparene er gode og loddne inni etter et besøk av neglbørsten. Så vottene burde varme godt når det ikke er vindvær.
Par nr 1 skal pappa få. -Værsegod, pappa, de "misslykka" vottene får du... :) Par nr 2 er gitt bort som "takk for hjelp".
Dette er nok ikke siste vottepar jeg strikker med det mønsteret, for jeg vil ha egne sånne votter. - I lilla såklart.

5 kommentarer:

  1. Hei! Kan du dele hvordan du har gjort dem?

    SvarSlett
  2. Hei! Kan du dele hvordan du har gjort dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Det har jeg desverre ikke mulighet til nå. Jeg husker ikke hvor jeg noterte det.

      Slett
  3. Hei! Kan du sjekke linken på denne oppskriften, den ser ikke ut til å virke.. Vottne er kjempefine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Takk .Linken er ikke til noen oppskrift. Linken var til Johaug sin nettside hvor man kunne se den originale johaug votten. Den votten jeg hadde som inspirasjon da jeg prøvde å få til skråmønster. Mvh Linda