16 august 2015

Gråtass er en traktor - han har 4 hjul....

Minsten i huset har dilla på "den lille traktoren Gråtass"
Vinterens ullsett måtte da forandres fra tidligere ønsket Kaptein Sabeltann til Gråtass. Heldigvis kunne jeg bruke den samme blåfargen som jeg skulle hatt som bunnfarge på Sabeltann. 

Da jeg la fra meg strikketøyet var guttungen stadig bortpå genseren og strøyk på den og sa "den er fin". Det var veldig tydelig at han ønsket seg denne genseren.

Da genseren var ferdig startet jeg på matchende lue.

 Helt til slutt blei det matchende bukse. Alt av garn fikk jeg brukt opp. Det er så vidt litt mørk blå igjen. På buksa broderte jeg på gråtass-motivet som brukes på Gråtass-tunikaen.

Garnet jeg har brukt er merino extra fine fra drops. Det garnet er veldig kløvennlig, men veldig lite spenst igjen etter vask. Og etter erfaringer fra denne strikkinga har jeg finni ut at jeg måååå bruke pinne 3 for at plagget skal holde seg litt mer fast i fisken etter vask. Genseren er strikket på pinne 3,5 og blei veldig slaskete etter vask. Halsen var i tillegg strekt ut siden genseren hadde vrengt seg rundt og kom ut av halsåpninga. Så det er stor sannsynlighet for at jeg syr i tynt strikk for å holde halskanten litt mer sammen. Buksa derimot er strikka på pinne 3, og den holdt seg mer fast i fisken etter vask.

4 kommentarer:

  1. Kjempestilig sett til skjønn gutt.
    Klemz

    SvarSlett
  2. Så fint gråtass sett! :-)
    Har en liten gutt som også er veldig glad i gråtass, har veldig lyst å strikke et sånn sett til han også, så lurte på om du kunne vært så snill og sendt meg oppskriften på det? finner det ikke på Dalegarn lenger.
    Mvh Vibeke Eidet Forsdahl
    (vibeke_ef@hotmail.com)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Takk for det. Jeg har dessverre ikke mulighet til å gi deg oppskrifta. Jeg selv lånte den av min mor. Mvh Linda