18 mai 2016

Bunad!!

Jeg har siden 17-mai i fjor tenkt at jeg vil strikke en bunad til snuppa til årets 17-mai. En bunad som likner min Vestfoldbunad med grønt liv. 

Garn kjøpte jeg i fjor sommer, men det var først på nyåret jeg fikk begynt. jeg hadde ingen oppskrift, så jeg har måtte prøve meg fram. Rauma sin oppskrift går bare til 3-4 år og er i babypanda.

Alle gode ting er 3, så på 3. forsøket på antall masker blei jeg fornøydd med vidden på skjørtet. Den første blei for smal, den andre gangen for vid, men 3. gangen blei jeg fornøyd. :)

Da var det bare å strikke og strikke.... For skjørtet skal ha en god lengde.
 Jeg prøvde først å strikke båndet rundt halsåpning med riktig farge på rett del av mønsteret. Men jeg syns det blei feil.Så da gikk jeg for varianten som er på rauma sin strikkede bunad.
 Jeg hadde også planer om å fôre vesten. Men da fôret var tråklet på syns jeg ikke vesten blei noe bra på. den blei litt liten i forhold til at jeg har planer om at snuppa kan bruke bunaden flere år. Da var det bare å sprette opp tråklinga og fortsette ferdigstillinga av vest og stakk.

 Og så var dagen her. 
17-mai er vi så glad i. Moro vi har fra morgen til kveld!